söndag, januari 14, 2007

Boka flyg

Får många frågor om hur och när man ska boka flyg och hotell och i och med att jag jobbar i branschen ska jag försöka ge några bra tips:

Flyg

Var bokar jag billigast flyg?
Det beror på sortens resa. Ska du åka på en jordenruntresa med flera stopp kan jag tipsa om Kilroy, STA eller Star Allience. Du tjänar sällan på att boka flyg för flyg.
Generellt tjänar du på att boka på internetresebyråer. Men om du ska åka på en längre resa (mer än en månad) kan du tjäna på att beställa hos t.ex. Kilroy. De har ofta speciella avtal angående långresor. Ska du åka på kortare resor (kortare än en månad) så tycker jag att du ska satsa på internetresebyråer.

Tjänar jag på att boka via flygbolagens hemsidor?
Ibland. När jag bokade med SAS förra året var det 100 kr billigare på deras hemsida. Men i år var det 100 kr dyrare på hemsian än på internetresebyrå. Bästa sättet är att söka på jämförelsesajter, t.ex. Luftgrop som söker igenom resebyråer och flygbolagens egna hemsidor.

Är det några generella riktlinjer man kan ha för att hitta billiga flyg?
Japp.
1. Jämför veckodagar. Måndagar är t.ex. alltid billigast när det gäller flyg till Peking.
2. Åk inte till populära ställen under skol, helglov eller högsäsong. Ett flyg till Bangkok i november förra året kostade runt 5500 kr om du var ute i god tid, ett i december kostade runt 11 000 om du var ute i god tid.
3. Välj e-ticket. Då slipper du postkostnaden och servicekostnaden.

När ska man boka flyg? Sista minuten?
Nja... sista minuten finns inte i samma utsträckning som inom charter. Oftast är det tvärtemot, nämligen dyrare att boka sent. Dock finns det undantag. Thai sålde t.ex. ut flygresor för 4000 i höstas om man bokade nån vecka innan.
Jag rekommenderar att du bokar så tidigt som möjligt om du inte är flexibel. Haffa de billigaste biljetterna som släpps först. Är du lite mer flexibel kan du dock vänta om du ska resa under lågsäsong. Ofta sänks priserna rejält. T.ex. ligger flygpriserna till New York på minimus 4000 kr i höst just nu. Dock brukar de sänkas under sommaren och du kan fynda resor ungefär en månad före för cirka 3000.

Den flexible
Bäst priser får du definitivt om du är flexibel som sjutton. Bästa sättet är att prenumerera på resebyråernas nyhetsbrev. Ofta skickas erbjudande ut där först.

Nästa gång blir det hotell...

Inga kommentarer: