onsdag, maj 09, 2007

Dåligt namn

Travelpartner redovisade tidigare i veckan sitt resultat för Q1 (första kvartalet 2007) och jag tycker lite synd om dem. De gjorde en förlust på två millar. Mycket pengar, framför allt när Q1 är en period då man säljer otroligt bra på resebyråer. Trots en löjligt omfattande marknadsföringskampanj har de bara höjt försäljningen med 10% första kvartalet jämfört med samma period förra året. Det är väldigt lite om man jämför med andra resebyråer som inte haft samma marknadsföring. Får mig att undra om reklam verkligen funkar, eller om vi börjar bli blinda för reklam.

Jag skyller även på deras namn. Travelpartner har ju "bytt namn", eller ja, de har valt att använda namnet GoLeif när de expanderat (dock har de kvar Travelpartner i Sverige och Norge). GoLeif är inte ett bra namn (Leif är deras VD, Leif Lundin). Det är inte mysigt folkligt, det är bara konstigt. Jag vet inte vilken PR-byrå de använder, men jag är mycket nyfiken. Travelpartner hade nog behövt en Ulrika som skrek "Neeeeej gör inte det". Jag menar inte att jag är värsta PR-gurun, men jag har ju rätt bestämda åsikter om vad som är bra PR.

Vad tänker ni på när ni hör ordet GoLeif? Jag tänker på Rickie Lake. Jag vill ställa mig upp, veva med armarna och skrika "Go Leif Go Leif, it's your birthday" och säga klämkäcka white trash-fraser som "Loose the zero and get yourself a hero".

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hm det första jag kommer att tänka på när jag hör namnet är något lokalt bussföretag som arrangerar dagsresor till Gekås Ullared för tanter 50+... det andra är nog ett dansband.
Ha det underbart i Dubai förresten!

Anonym sa...

Det var bland de sämsta namn jag hört. Det ger knappast känslan av att "där vill jag boka min resa". Känns väldigt budget och oseriöst. Låter nästan som ett låtsasföretag som kommer gå i konkurs när som helst...

deeped sa...

Eh... om de låtit PR-byrån sköta varumärkesstrategin och namnbytet så blir jag rätt fundersam... Det vanliga är att det är reklambyråer, eller varumärkesbyråer som jobbar med naming. Inte PR-byråer.

Namnet är kass. Jag tvivlar på att någon byrå varit med på det.

Unknown sa...

Nina och Maria: ha ha, håller med er till fullo:)

Deep: åh, vad bra att du skrev (eller roligt eller vad man ska säga). Tänkte skriva till att jag gärna ville ha din feedback men det kändes lite desperat.

Aha, så det är reklam och varumärkesbyråer som gör sånt. Det hade jag ingen koll på. Vi anlitar ju aldrig någondera.

Vet inte om det är sant men har gått rykten i resebranschen om att en byrå varit med och gjort deras profil, d.v.s. namn etc. Men, kan ju bara vara rykten.

Och visst är det kasst. Så otroligt dåligt.

Linda sa...

Ja, du vet ju vad jag tycker... När du visade mig det första gången kunde jag inte tro mina öron/ögon. Det är otroligt... konstigt. Ger inte den MINSTA resonans om resor - vilket man väl vill att en resebyrå ska göra?

Anonym sa...

Hahahaha!
Go Ulrika go...
Roligast idag! Din blogg gör de så värt att inte plugga.

Anna Malaga sa...

GoLeif? Jag tänker ocksâ pâ Torleifs... inget hitnamn, var det skämtsamt menat?