torsdag, november 17, 2005

Fråga Ulrika del 4

Men min erfarenhet är ju att ingen kan engelska, hur löser man det?

Ulrika: Visa en sedel med muren på säg "how much" (det fattar de alltid) så tar dchauffören fram ett papper där han skriver en summa. Med all säkerhet kommer han att skriva 600 men förhandla ner det till högst 500 yuan. Antingen kan du göra det samtidigt som du ska åka eller så kan du göra det såsom jag brukar. Du kommer att åka mycket taxi och föreslå det för en taxixhaufför som du åker med som du känner kör bra och har en bra bil. Då kan du skriva ner datum, tid och adress på hotellet så hämtar de upp dig. Om taxichauffören inte kan engelska så kommer han med all säkerhet att ringa upp texicentralen så får du prata med en som kan engelska som konfirmerar "resan" till dig. 400 yuan är som en veckas lön för taxichauffören så därför kommer han att vara noga med att allt blir rätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej hej! Nu är det ett tag sen du skrev denna post, men jag har inte läst den förrän idag.. =) Tänkte bara tipsa om att man kan gå in på www.starbucks.com och där finns det lista på alla Starbucks som finns i Beijing, och i övriga Kina/världen. Det finns 50 st i bara Beijing, varav 3 st redan på flyplatsen... Ja, jag har skrivit ut adresserna till alla 50 för jag är en sån kaffeoholist... :D