fredag, december 22, 2006

Foton

Jag har råutrensning hemma. Vi bor nämligen på 100 kvm och insåg hur patetiskt det är att vi vill flytta till större. När man är 24 ska banne mig 100 kvm räcka. Jag är råmaterialist. Jag kan inte slänga någonting. Allting kan förknippas med en känsla eller ett minne. Men nu är det slut på det. Kasse efter kasse fylls och åker till second hand.

Mitt i allt hittar jag foton från Beijing. Jag har glömt att sätta in dem i album. Jag bestämmer mig för att titta igenom dem och inser snart att det är hundratals bilder. Åter minns jag kinesiska murens dramatiska böljning över bergen. Dongue Miaos tystnad mitt i en pulserande storstad. Chongwenmens vågdans mellan att vara supermodern storstad och vacker hutongstad. Houhais gråa färg som aldrig förr varit så vacker. Alla intryck återvänder med dofter, färger och rörelser. Bara tre månader kvar tills jag återvänder.

Inga kommentarer: