torsdag, januari 11, 2007

Ugly americans

För ett tag sedan läste jag i US Weekly om Ugly americans. Artikeln handlade om hur amerikaner beter sig utomlands, vilket de helt enkelt kallade 'ugly'. Jag skrattade ganska mycket när jag läste den men tyckte att det var lite sorgligt hur de tyckte att de själva betedde sig.

Men när jag nu sitter och tittar på Amazing Race kan jag inte låta bli att chockas. Det handlar egentligen inte om deras beteende (alla hade nog varit otrevliga i en så pressad, stressad situation i ett land där det är svårt att kommunicera). Det är deras inställning till Kina och kineser som skrämmer mig. Egentligen handlar det inte om amerikaner, jag har sett samma inställning hos svenskar.

Vi lever i en postmodern tid. En tid som präglas av den gamla tidens exploation och utsugning gentemot den tredje världen. Den första världens skam och skuld. Ändå, trots att vi slår ifrån oss kolonialismen som förlegad, har vi inte kommit ur de tankarna.

Världen blir en lekplats. Inget annat är verkligt. "Hallå, vi är här, vi är vita, vi är överlägsna, varför har ni inte anpassat er för oss" skriker vi. Jag läser en svensk bloggare som beskriver hur underbart Japan är jämfört med Kina för i Japan finns civilisation. I Kina är kineserna ociviliserade. Under åren han bor i Kina tänker han aldrig en sekund på att lära sig kinesiska. Däremot går raderna åt att beskriva hur underutvecklade kineserna är som inte lärt sig engelska.

I Bonniers svenska ordbok står det att civilisation betyder bildning, kultur, ordnat samhälle. Men den betydelsen försvinner i Kina. Istället får ordet civilisation betydelsen anpassade efter oss. Om en person inte talar engelska hånas han öppet. Människor som inte förstår vad amerikanen frågar är korkad. I fucking hate China skriker en kille ut. Varför? På grund av kommunikationsproblem.

Jag vill fråga er en sak. Hur många av er tycker att det är invandrares eget ansvar att lära sig svenska för att passa in i samhället? Okej, Hur många av er tycker att det är ert ansvar att lära er arabiska då Sverige har många arabiska invånare?

För det är ju så det är. Det är tredje världens invånares plikt att anpassa sig efter oss, oavsett om det är i Sverige eller i deras land. Men vi ska inte behöva ta något ansvar. Nej då.

När jag nyligen blev intervjuad av Sydsvenskan frågade reportern vad mitt viktigaste råd var inför en resa. Svaret var enkelt. Respektera landet du åker till. Behandla folket som jämlikar och skapa inte en distans. Bete dig inte som en kolonialherre. Så lätt och ändå så svårt.

Jag reser till Kina en gång om året. Jag har haft kommunikationsproblem. Har jag frustat och pustat och stönat för att de inte fattar engelska? Nej. Däremot har jag frustat och pustat och stönat över att jag är så förbannat lat och inte lärt mig mer kinesiska.

Gynna landet ni reser till.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet! Jag håller med dig helt!

Anonym sa...

OBSERVE, DO NOT JUDGE

så sade en klok lärare till mig en gång. det uttrycker iofs ett slags avståndstagande kan man tänka men samtidigt så är det ju att iaktta man får börja med som turist för att förstå den nya kulturen.

aspungen sa...

Heja! Jättebra inlägg. Håller verkligen med!

Jag måste också fråga en väldigt märklig sak. Jag har stirrat på en bild på en mullig modell i 2 dagar, en av mina favoriter och försökt komma på vem i hela världen hon är lik. Och nu har jag kommit på att det kanske är dig hon liknar. Men det är bara på ett kort, så jag måste ha sett nåt kort på dig nångång när du hade samma min eller nåt. Men jag måste få veta av ren nyfikenhet: Liknar du på något vis den här tjejen?!

http://www.judgmentofparis.com/kelsey/test09.jpg

Anonym sa...

Bra skrivet !

Anonym sa...

Skitbra, Ulrika!

Johanna sa...

Hej Ulrika!

det var längesen... läste att du lämnat backapcking... jag har inte varit inne på länge eftersom jag reste i höstas, men nu är jag tillbaka i sverige och har startat blogg.

välkommen till mig! (www.lillaj.blogspot.com)

hittade tillbaka hit via en blogg om nicaragua. lustigt.

Anonym sa...

Jättebra skrivet.
I-landsinvånarna är helt enkelt för bortskämda och själviska. Vi är vana vid att få precis som vi vill, allt serverat. Att u-länder ska lära sig av i-länderna och se de som role-models är som en oskriven lag.
Alltid kommer väst att se sig som ledande och 'det rätta'.

Unknown sa...

Tack allihopa!

Aspungen: Hmm, det är nog minen, annars är vi rätt olika:)

Johanna: japp, nu är det ett Ulrika-fattigt backpacking:) Kul att höra av dig! Ska läsa din blogg genast!

Anonym sa...

Instämmer! De mest odrägliga turisterna brukar vara amerikaner men ryssarna kommer inte långt efter. Usch vad jag generaliserar...

Anonym sa...

Hmm, jag tycker framförallt att man ska fungera på vad "tredje världen" är. Även det är ju en kommentar som är skapad av "väster" och ytterligare ett sätt som gör att vi tycker synd om, hatar, förtrycker eller helt enkelt bara talar om andra människor som just andra och från oss skilda. Redan i det ligger tyvärr en hel del rasbaserade åsikter.

Unknown sa...

Anonym: Absolut, det är det jag skriver i mitt inlägg. Tredje världen är ju ett postkolonialt uttryck.

By the way. Jag publicerar som de flesta inte vet anonyma kommentarer. I min blogg gäller samma regler som för att publiceras i tidning, d.v.s. namn + epostadress.

Lämnar ni inte det kommer ni inte att publiceras utan raderas.

De sista veckorna har jag varit lite justare än vanligt men från och med nu gäller de vanliga reglerna.