måndag, juli 30, 2007

Denna månad: arkitektur

Vad många missar är att jag faktiskt har en ganska intellektuell sida och inte bara lever ut i olika shoppingsprees och sex & the city-kvällar. Jag gillar att läsa, att känna att jag lär mig något. Varje månad bestämmer jag mig för ett område jag ska lära mig mer om, sen lånar jag böcker om det på bibblan och läser om det hela månaden. Det kan vara allt från växter till ryska författare till afrikanska floder.

I augusti ska jag lära mig mer om asiatisk arkitektur. Så nu läser jag in mig på kinesisk arkitektur (enklast för jag har sett dem i r l).

Visste ni att:

"Another important feature is its emphasis on symmetry, which connotes a sense of grandeur; this applies to everything from palaces to farmhouses. A notable exception is in the design of gardens, which tends to be as asymmetrical as possible. The principle underlying the garden's composition is to create enduring flow and also to emulate nature"

Interesting. Måste säga att jag är väldigt sugen på att lära mig mer om trädgårdarnas arkitektur som jag verkligen fastnat för. Om ni också gillar dessa är ett besök på Grand view garden ett måste.

Inga kommentarer: