söndag, juli 20, 2008

Att räkna ut en budget

Många frågor som mejlas handlar om budget, hur mycket pengar ska man ha med sig? Jag tycker att det är jättesvårt att svara på då det helt beror på vad du vill göra och hur du vill leva i Beijing. Men jag ska försöka.

Låt oss utgå från att du redan bokat hotell (det är få som frågar som är backpackers). När du väl är i Beijing kan du leva på olika vis.

Budgetresenären:
Du äter billigt på kinesiska ställen, åker med lokaltrafiken och lägger inga pengar på shopping eller andra extravaganser utan enbart inträden till några ställen.
Mitt råd: För dig kommer det räcka med 100 - 200 kr om dagen.

Lagomresenären:
Precis som budgetresenären lever du billigt men vill ha lite extravaganser, åka taxi och en del shopping.
Mitt råd: Räkna med ungefär 200 kr per dag och ta ett par tusen med dig till shoppingen.

Shoppingresenären:
Du vill shoppa loss rejält och vill kunna åka taxi hur mycket som helst och äta på en del västländska ställen.
Mitt råd: Räkna med 300 kr/dag och ta med... tja 5000 extra till shoppingen? Det här är hur jag brukar räkna och då shoppar jag våldsamt mycket (senast 53 kilo).

Inga kommentarer: