lördag, januari 14, 2006

2-3 januari

I o m min usla dagboksuppdatering så kommer den nu, och visst är det bättre sent än aldrig!

Måndag 2:a januari - Tisdag 3 januari.

Jag var sjukt nervig inför flygresan. Vi kom till kastrup i god tid och allt klaffade bra. Fick lyxiga säten på flyget och åt god mat. Tråkigt nog kunde jag inte sova på planet och när vi kom fram på tisdagen eftermiddag till Beijing, enligt deras tid var jag heeelt slut. Vi hittade snabbt en taxi på flygplatsen och kom till hotellet. Där började helvetet.

Jag har alltid rekommenderat Novotel Xinqiao och bott bra där men den här gången var allt under kritik. Jag hade bokat våra rum på internet tre månader tidigare och summan blev 8300 kr. När jag kom dit ändrade de priset till 9500 kr. Dessutom tog de, utan att säga någonting, ytterligare 6500 i deposit. På mitt papper stod det i klartext att vi skulle betala 8300 när vi kom dit - inget mer. Istället drog de 15000. Jag pratade med managern som efter 2 timmar gick med på att ändra beloppet till enbart 9500 kr - alltså rumsbeloppet. MEN istället för att göra detta drog han både och. Han drog alltså nästan 25000 istället för 9500! Det tog oss fyra dagars bråk tills vi fick tillbaka våra 15000. Varför? När vi gick ner med papperna och de insåg att de gjort ett misstag sa de att det inte var deras fel - vi fick ordna upp det om vi ville ha våra pengar.
Det här tycker jag är under all kritik. Drar de 15000 av misstag, tycker jag att det är deras ansvar att ge tillbaka dem. Jag har rest hela mitt liv och bott på allt från skabbiga bungalows i Thailand till lyxsviterna på Hilton för 10 000-tals kronor per natt, och jag har ALDRIG varit med om att bli så dåligt behandlad. De skrattade åt oss, gav oss öknamn som "The hoboes" (luffare) och vägrade hjälpa oss. Vi fick alltså själva ringa svensk bank och övertyga dem att stryka den första betalningen på 15000, vilket de som tur var gjorde.

Jag är verkligen förbannad över detta och kommer aldrig mer att bo på Xinqiao. Visst kan man göra misstag men att vägra hjälpa oss och dessutom håna oss är inte okej.

Efter allt bråk var vi helt slut så det blev bara en snabb middag och sen däckade vi ganska snabbt. Slut på dag ett.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej! Synd att de vart bråk om sånt där... Ville bara tack för att du skrivit så himla mycke och att det har vart stor hjälp på vägen! dessutom har de fått mina resnerver att lugna sig lite... Åker till Beijing imorrn är otroligt nervös... men Tack för allt utan all din info skulle vi vart helt förvirrade!

Mvh Caroline

Anonym sa...

Hej Ulrika,

tråkig början på resan, men jag antar att det blev bättre efter detta krångel. Jag och min pojkvän har precis bokat resa för att fira våra 30-årsdagar i Kina och däribland Peking. Jättebra info har vi hittat på din sida. Tack för det. Skulle vilja fråga dig vad det hotell som låg runt 200kr/natt hette eller om du har andra förslag på hotell. Tack på förhand! / Fia

Unknown sa...

Caroline: Oroa dig inte, allt kommer att gå jättebra! Tror att Beijing är den lättaste staden att resa till i hela världen för att det är så vänligt!

Fia: Hotell för 200 kr/natt? Det har jag rätt dålig koll på. Men ett tips är ju att kolla in sinohotelguide.com som listar Beijings alla hotell.