torsdag, januari 19, 2006

Lördag 7 januari

Lördagen blev en väldigt lugn dag, helt enkelt för att vi fastnade på de två ställen vi besökte.

Vi började med att åka till Dongue Miao som är ett taoisttempel i västra Beijing. Templet är mest känt för sina 1000 gudfigurer som står i olka rum i templet. Figurerna är i verklig storlek och ibland skrämmande mänskliga. Vi tog massor av kort, medan jag mer eller mindre freakade ut. Jag vet inte varför, men jag fick världens skräckfilmskänsla och drog i Gustavs arm heeela tiden. Kan vi inte gå snart... snälla?

Efter det tog vi en lång promenad genom ambassadområdet som ligger söderom. Verkligen, verkligen mysigt kvarter. Där åt vi lunch och tittade på varandras kort.

Därefter gick vi till nyöppnade Sidenmarknaden som jag inte besökt förr. Varuhuset öppnade i mars och jag var rätt nyfiken. Först tog vi så klart en sväng ner till tunnelbanesidenmarknaden där Beijing bästa DVD-affär ligger. Jag tror att vi gjorde årets bästa affär enligt försäljarnas ögon. Johan köpte 18 dvd-boxar! Det blev bara några filmer för mig den dagen, jag ville tänka över vilka boxar jag ville ha.

På sidenmarknaden shoppade vi järnet. Gud vilken bra shopping! Allt fejk så kalrt, men jag har inget emot att ha fejkkläder. Ha ha, ingen moral där. Vi köpte adidaströjor, cashmeretröjor, jeansk, skor och mycket annat. Vi det här laget började jag inse hur tung min väska skulle bli.

Jag rekommenderar verkligen, verkligen Sidenmarknaden. Bra shopping, trevlig stämning och lättprutat.

Vi kom inte hem förrän åtta, åt en snabb middag och gick sen till en livsmedelsaffär för att jag bestämt mig för att försätta mig i sockerchock. Köpte coca cola, iste, kakor, godis och kex - 2 stora påsar! Gick till ca 30 kr. Jag saknar kinesiska priser.

Inga kommentarer: