söndag, december 17, 2006

Tebedrägeriet

Har varnat för det här förut, men har sett att så många råkar ut för det att jag skriver en extra varning.

Det finns en vanlig te-scam som ofta utförs på ensamma turister.

Du befinner dig vid en populär sevärdhet. En kines (ofta ung tjej) som kan perfekt engelska börjar prata med dig. Ofta berättar de att de kommer från Shanghai eller Hong Kong. Efter en stund frågar de om du vill följa med och dricka te. Ja tack, säger du och tar för givet att det så klart är gratis. De tar med dig till en fancy salong där du får provsmaka teer och får prover. Men när ni ska gå kommer notan, som ofta hamnar på mer än 1000 spänn.

Men jag vill även tillägga: bli inte för misstänksamma. Jar har druckit te säkert med tio kineser utan att bli lurad. Varför jag inte blir lurad? Jag frågar vad allting kostar. Varenda kopp, liten tepåse etc - vad kostar den?. Kostar något mer än en tjugolapp så säger jag att jag tyvärr inte har plånboken på mig och ger tillbaka den till servitrisen. Det har aldrig varit något problem, och det behöver inte vara det för er heller.

Använd common sense. Om en person hade frågat i Sverige om ni ville provdricka fint kaffe, hade ni då inte frågat vad det kostade? Gör samma sak i Kina - fråga.

Inga kommentarer: