söndag, april 01, 2007

Dag 6: söndag 18 mars

Ännu en shoppingdag. Vi skulle möta Ylva på Panjiayuan och tog taxin kl. 8. Vi ville vara i god tid ifall det var långa köer. Det var det inte så 8.08 stod vi utanför och tänkte "jaha, och nu då?". Så vi smet in på ett café, drack världens godaste latte med en juste ostmacka tills 9.

Vid nio mötte vi Ylva och började utforska Panjiayuan. fantastiskt rolig marknad! Mamma köpte antikviteter light, medan jag och Ylva frossade i pärlsmycken. Dessutom hittade jag massor av roliga plascher från kulturrevolutionen och roliga gamla cigarettreklamer. Jag älskar den politiska inkorrektheten i dessa.

Efter att ha ätit lunch drog vi till Xinjiekou och vansinnesshoppingen satte igång. Jag hade ju känt av gatan lite och kände mig laddad. Det blev en hel del väsk- och handskshopping på Daphnes, skoshopping (tre par stövlar, två pumps och två par ballerinas för mig) och hello kitty-shopping för Ylva. Så nice. Jag älskar Xinjiekou (som för övrigt ligger precis vid tunnelbanestationen Jishuitan).

På kvällen stuvade vi i oss en hel anka. Jag ville dö efteråt. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv,. När man ligger ner brukar ju magen vara platt. Min stod ut som en melon,. Mamma och jag är ju artiga och ska alltid äta upp allt som ställs framför oss. Och believe me, vi kan äta. Men en hel anka? Det var verkligen over the top - till och med för oss. Slut på dag 6.

Inga kommentarer: