lördag, mars 31, 2007

Dag 5: lördag 17 mars

Det här blev vår ultimata shoppingdag. Vi tog tunnelbanan till Xidan och insåg på vägen attdet var lördag. Dåligt val för hårdshopping då även alla kineser hårdshoppar denna dag. Framför allt i Xidan. Xidan är trendiga unga kinesers favorit. Ett lite flashigare Wangfujing är nog bästa sättet att förklara det. Höga, snygga varuhus fast inuti gäller marknadsregeln oftast. Små bås, mycket krimskram och bra priser. Att beta av ett varuhus tar en heldag så man måste hålla sig fokuserad. Vi köpte plånböcker (så fina), mobilsmycken (bra present), skor, barnkläder och allt möjligt. Riktigt nice. Fast galet mycket folk.

Vi åkte tillbaka till hotellet och dumpade av allt innan vi åt på en restaurang i närheten. Därefter tog vi taxi till Hongqiao där vi handlade massor av smycken. Tommy och Susan (alla kineser har engelska namn, och det här paret har svåra namn som jag aldrig lärt mig) sålde pärlor, halsband, ringar och armband till oss för 3000 kr. Ha ha, måste vara månadens affär för dem. De är mina favoriter och jag har handlat där i flera år nu. Allting har alltid hållt hög kvalitet och de är supergulliga. Förra året när jag var där var de jätteglada för att de skulle gifta sig en månad senare och i år hade Susan blivit gravid! Riktigt kul. Susan är dessutom väldigt duktig på engelska vilket är kul. På tal om engelska namn så är de oftast normala men ibland märker man att kineserna bara tagit något de hört på TV och trott att det var ett namn.

Namn kineser använt som jag tyckt varit lite småroliga:
Ronald Macdonald
Bush Sucks (den var faktiskt rätt kul)
Bred Pitt ( hi hi hi, så blir det när man råkar byta ut en bokstav)

På vägen ut kom en taxichaufför fram till oss och började prata om hur mycket billigare det skulle bli med taxameter till oss efter att vi sagt var vi bor. Taxiresan dit hade kostat 13 kr så jag var tvungen att fråga. "80 yuan" sa han med stenansikte. "Very cheap in Beijing" varpå jag började asgarva och han insåg att det var kört.

Ett tips, ragga aldrig taxi precis utanför Hongqiao om ni vill ha ett vettigt pris. Gå runt hörnet och alla kör med taxameter.

Slut på dag 5.

5 kommentarer:

Anonym sa...

På vilken våning och nummer hittar man Susan och Tommy?

Anonym sa...

Jag har alltid så roligt åt en av mina kunder, ett stort taiwanesiskt företag. Företagets anställda har alla tagit engelska namn och många av dem byter namn regelbundet, vilket är mycket förvirrande. Typ "Hi, last time we spoke my name was Andy, but I have changed it to James now". Det tycks också gå trender i vilka namn de väljer. För några år sedan var det X-files som gällde med namn som "Scully", "Dana" och "Fox". Nu verkar de ha hakat på Desperate Houswife-trenden och kallar sig "Gabrielle" och "Susan".

Unknown sa...

Ika: Första våningen, men osäker på båsets nummer. Ska kolla visitkortet om det står ngt där.

Lameilleuse: ha ha, vad roligt! Hade ingen aning om att de höll på att byta också!

Anonym sa...

Hej Ulrika
Tack för en jättebra sida med otroligt många bra tips.
Det suger riktigt ordentligt i restarmen.
Första 1 April (inget skämt) sitter jag på planet till Beijing, ska bli härligt.
Nu är det så att jag börjat se över min väska och dyl. vad ska man (absolut) ta med sig, hur är vädret i april.
Ljummet, varmt, blåsigt, somrigt, vårväder eller kanske rent av kallt?

Tack så mycket på förhand

Anonym sa...

Hej Ulrika
Tack för en jättebra sida med otroligt många bra tips.
Det suger riktigt ordentligt i restarmen.
Första 1 April (inget skämt) sitter jag på planet till Beijing, ska bli härligt.
Nu är det så att jag börjat se över min väska och dyl. vad ska man (absolut) ta med sig, hur är vädret i april.
Ljummet, varmt, blåsigt, somrigt, vårväder eller kanske rent av kallt?

Tack så mycket på förhand