onsdag, februari 28, 2007

Hotelltips

Vad ska jag tänka på när jag ska boka ett hotell i Beijing?

* Location, location, location... Det bästa är att bo så nära en tunnelbanestation.
* Åker du på vintern? Ska du bo på ett hostel eller billigare hotell? Kolla hur värmen är på hotellet, ibland kan hostels ha riktigt kallt. Tripadvisor är en bra sida att kolla.
* Åka över det kinesiska nyåret? Boka hotell i tid!

Vad du ska tänka på där:
* ber hotellet dig om kortet när du checkar in? Fråga först hur mycket de ska dra/reservera. Ibland kan hotellen reservera 200%, d.v.s. kostar hotellet 5000 kan de reservera 10 000 kr som du får tillbaka när du checkar ut. Jävligt surt om det är allt du har på kontot. Been there, inte alls kul.
* Betalar du med kort där? Tänk på att största risken för kortbedrägeri är just på hotell, restauranger och taxis. En stor anledning till att jag alltid bokar och betalar hotellet före. Var med om ett sådant bedrägeri förra året på flashiga Novotel Xinqiao. Som tur är har jag grym käft och fick Babs att stoppa betalningen innan den gick igenom. Men det var ren och skär ångest när jag kollade bankkontot och insåg att 25 000 var borta. Det vanligaste bedrägeriet på hotell är att personalen skriver ner kortnumret. När sedan någon annan betalar kontant stoppar de pengarna i fickan och betalar med ditt kort.
På Travelstart ringer jämt kunder som är rädda för att betala med kort på vår sida, då kortbedrägerier via nätet skrivits mycket om. Dock ska man ha i åtanke att det är många gånger säkrare än att betala på plats. under de åtta åren Travelstart har funnits har aldrig en enda kund råkat ut för något bedrägeri.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Däremot läste jag i Stephans blogg för länge sen (oj över ett år sedan jag började läsa den visst!) http://ekbergh.blogspot.com/2006/02/rttvisan-segrar-emellant.html hur det är ni på Travelstart som får stå för smällen om en bokning sker med ett stulet kreditkort, inte kunden. Tufft för er, bra för kunden.

Unknown sa...

David: yes, kan kunden bevisa att det inte är han/hon själv som använt kortet och polisanmäler det så betalar banken ut dess pengar, som i sin tur fakturerar oss.

Det som kan kännas jävligt surt väldigt ofta är ju att vi kan säga vad bedragaren heter och vilket flyg de ska ta men polisen har inte resurser att åka till flygplatsen så länge inte banken kräver det, vilket de aldrig gör. De vinner ju inget på det. De enda som är hårda är amex som verkligen jagar bedragare.

Det svåra med att t.ex. bevisa att du inte använt kontot i Kina är om du fortfarande är i Kina. Du måste nästan ha åkt ut ur landet när kortet används för att du ska få tillbaka pengarna.

Dock är ju banken väldigt mycket generösare om kortet använts på ett företag, då får ju vi stå för det. Har däremot pengarna tagits ut i bankomat är de inte lika tjänstevilliga.

Vi har ju rätt många säkerhetssystem som stoppar bedragare men det försvinner ju en del goa pengar till sånt.