onsdag, december 28, 2005

Snö

Imorse när jag gick upp stod jag en lång stund framför fönstret, med en kopp kaffe i handen, och blickade ut på snölandskapet som bredde ut sig. Jag bor i Skåne och får sällan uppleva något liknande. Jag älskar snö och vinter.

I Beijing snöar det så vackert att mina ögon tåras. Det blåser knappt och de stora tjocka flingorna seglar långsamt ner från himlen. Men så fort himmelen öppnar sig det minsta och släpper ut sin snö kommer stora lastbilar som på varje gata lämnar av ett 20-tal militärer med stora skovlar. De är organiserade och ställer sig på rad och med perfektion sopar de rent gatorna. Ett par militärer går bakom och lassar över all snö i stora, svarta plastsäckar som slängs in i en annan lastbil.

Runt himmelska fridens torg är de som värst. Utanför Nationalmuséet tror vi nästan att det hänt ett terrordåd då gatan är överhopad av militärer. All snö måste bort, så fort den nått marken måste den bort bort bort.

När det slutat snöa och marken är ren hoppar de tillbaka in i sin lastbil och kör vidare.



1 kommentar:

Anonym sa...

Renhetsnit. :) Gillar din blogg förresten.