onsdag, november 30, 2005

Fråga Ulrika del 6

Fråga: Var bor man bäst i Peking? Krav: centralt (nära shopping och sevärdheter), inte för sunkigt men max 400 kr/dubbelrum o natt?

Ulrika: För 400 kr/natt får du BRA boende i Beijing. I mitt tycke ska du inte bo på hostel om du besöker Beijing på vinter. På sommaren är det helt okej, men på vintern snålar de rejält med värmen så det kan bli väldigt kallt. Sen är Beijing en av få städer där du kan bo riktigt bra fortfarande för en låg summa. Jag skulle i första hand rekommendera två mellanklasshotell efter dina krav när det gäller belägenhet till shopping och och sevärdheter.

1. Tian Lun Songhe Hotel
Rekommenderas ofta av resenärer. Ligger mitt på Wangfuijing som är en enorm shoppingaveny. Kostar ca 400 kr/natt. 5 minuter till tunnelbana som tar dig till stans olika sevärdheter.

2. Novotel Xin Qiao
Mitt absoluta favorithotell i Beijing då en tunnelbanestation ligger precis utanför entrén till hotellet. Fint, välskött hotell med aircondition (du bestämmer alltså värme själv), tv, tekokare, kassaskåp etc. 5 minuter till Himmelska fridens torg. Bra område att bo i, nära till allt och bra restauranter Kostar ca 400 kr/natt.

3. Harmony hotel
Populärt turisthotell nära järnvägsstationen där det finns myllrande shopping. Nära till tunnelbanan som tar dig överallt i Beijing. Kostar ca 300-350 kr.


När det gäller att boka hotell i Beijing tjänar du bäst på att att boka via hotellets hemsida om du kan. Jag bor på Xin Qiao och det är STOR skillnade på om jag bokar via Novotel som Xin qiao ingår i. Jag betalar 8000 för två dubbelrum, genom andra resebyråer kostade det minst 12000.

Viktigast när du åker till Beijing är att du bor på ett hotell som ligger innanför andra ringvägen och att det är nära en tunnelbana. Då kan du enkelt ta dig runt i Beijing. Trafiken är ett h-e och en resa som i Sverige skulle ta 10 minuter kan ta timmar om du har otur.

Två sidor på internet som är jättebra när man ska leta upp hotell i Beijing är:
http://www.sinohotel.com/
http://sinohotelguide.com/
Rekommenderar dock inte att du bokar via sidan (har aldrig gjort det själv och då vill jag inte rekommendera dig, jag är grymt paranoid när det gäller att lämna ut kortnummer på sådana sidor) men det är ett bra sätt att leta upp hotell som kan passa ens budget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tusen tack!!!

/Magnus

Anonym sa...

Det säger jag med.