tisdag, mars 27, 2007

Dag 3 - torsdag 15/3

Vi började dagen i vild taxijakt. Vi hade ju inte frågat på hotellet och visste därför inte att de fixade taxi till en om man bad om det. Vi hittade till slut ex taxi och begav oss till Jingshan, kolberget, norr om Förbjudna staden. Jingshan är framför allt känd för sin fantastiska utsikt över Förbjudna staden, men jag föredrar utsikten åt andra hållet där man ser Klocktornet, Shichahai och Dechengmen. Vi började gå uppför och insåg snart hur kass kondition vi har. Kinesiska pensionärer är galna. För dem var det en lugn promenad uppför en backe, medan jag och mamma flåsade, flämtade och gnällde som om det handlade om bergsbestigning. Väl på toppen var vi dock nöjda. Trots dimman är det alltid speciellt att sitta däruppe och försöka föreställa sig hur Beijing såg ut förr.

Efter en halvtimme gick vi neråt och vandrade västerut. Några hundra meter bort ligger nämligen Vinterpalatset, Beihai, som mamma aldrig besökt. Beihai var fullt av pensionärer och barnbarn som dansade, lekte och övade Qi Gong. Fantastiskt mysigt. Och fina tempel.

Vi vandrade norrut och gick till mammas shoppingfavorit Dianmen Dajjie. Där ligger nämligen ett varuhus som har väldigt bra priser på brodyrgrejer. Mormor broderar mycket och gör alltid en storbeställning när vi ska åka. Mamma frotterade bland dem, medan jag handlade smågrejer: smink, mobilsmycken och ett par grymt snygga svarta pumps. Jag var mycket nöjd.

Vi åt lunch på en restaurang i närheten som hade "fried shrimps" på menyn. Vi var lite misstänksamma då jag aldrig sett det i Kina förut men beställde det ändå. Det var bebisräkor som torrstekts med skal och allt. Smakade som chips. Lite läskigt dock att käka ögon men jag dog inte.

Vi åkte hemom, lämnade av shoppingen och vilade fötterna ett tag. Sedan åkte vi med tunnelbanan igen till Wangfuijing. Att komma till Wangfujing känns alltid så märkligt. Jag rör mig ju inte i särskilt turisttäta områden och vi hade inte sett en enda västlänning. Men på Wangfujing fanns de överallt, vi såg till och med folk som åkt med samma flyg. Märkligt att man reagerar så mkt på att se västlänningar. Jag kollade in bokhandeln där jag alltid handlar några böcker om Kinas historia (MYCKET billigare än i Sverige) och kom ut med en stor kass.

Promenerade västerut i området som ibland kallas Kejsarstaden. Här bodde nämligen många som arbetade i Förbjudna staden och de mindre populära konkubinerna. Det ser man på hutongerna. De är otroligt välbevarade och man ser att de varit lite mer påkostade än i norra Shichaihai där vanliga människor bodde. Dessutom har dessa verkligen restaurerats. Otroligt vackert. Mest slående är nog tystnaden. Fågelkvitter. Fantastiskt. Bara några hundra meter väst om Wangfujing. Vi kollade in templet Pudu genom staketet (fortfarande stängt för allmänheten) och vandrade söderut mot Himmelska fridens torg.

På vägen ramalde vi på Huang Shi Cheng som jag aldrig hört talas om. Har aldrig sett det på en karta eller i en guidebok. Märkligt. Är i alla fall Beijings äldsta bevarade kejserliga arkiv och det var en juste konstutställning. Nice. Innan vi tog tunnelbanan satt vi i den lilla parken som ligger sydost om Förbjudna staden och kollade alla försäljare som jagade turister.

Tillbaka till hotellet ett par timmar för att vila fötterna - det behövs såna dagar.

På kvällen åkte vi till Chongwenmen och åt på en av mina favvorestauranger. fantastisk mat. denna dag lyckades vi hålla oss vakna ända tills 21.00:)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Måste ställa dig en fråga om shoppandets ädla konst. Var kan man pruta i Peking? Är det endast på marknader eller gäller det även i vanliga väskaffärer, bokhandlar etc? Hur vet du att just i den där affären gäller hård prutning?
Hälsn, från Ulrika (som om två veckor beger sig iväg på sin första Peking-resa)

Jessica sa...

Härligt att läsa om ditt senaste äventyr i Peking!
Denna gång kan jag ju känna igen mig i delar av din beskrivning. Jag bodde i kvarteren med de fina hutongerna som du beskriver, det borde vara där illafall.
Jag längtar tillbaka ännu mer nu när jag läser din blogg samt att mina föräldrar ska åka den 19:e denna månad.
*suck vad avis jag är på dom.
Måste påminna mor om att läsa det du skriver för att få en så färsk bild som möjligt av staden man alltid kommer älska!

Ser fram emot att läsa mer.
Du får gärna hojta till väldigt högt om det dyker upp några kanonerbjudanden på flyg till Peking!

//Jessica

Unknown sa...

Hej Ulrika,
ja man ska pruta typ överallt, förutom i riktigt flashiga affärer. Fast i bokhandlar brukar det vara fasta priser, dock får man ganska ofta rabatt.

Jessica: Det är jättebra priser med Finnair just nu. Runt 4900 för tur och retur!