onsdag, mars 28, 2007

Dag 4: fredag 16 mars

När vi vaknade på fredagen insåg vi till vår glädje att vädret var perfekt! 15 grader, sol och vindstilla. Perfa tänkte vi! Vi tog tunnelbanan till Hepingmen och därifrån taxi till parken Taoranting där det var så galet mycket folk. De flesta övade på dans, allt från 90-tal a la Madonnas Vogue till tango. Helt otroligt att se. Som ni kanske märker är kineser väldigt mycket ute och rör sig, vilket har många orsaker. En fin anledning är att det är viktigt i Kina att röra på sig. En annan oromantisk men minst lika viktig anledning är att Kina är trångbott. Lägenhetena är små och då söker man sig hellre till en park.

Vi stannade där i nästan tolv timmar innan vi tog en taxi till det buddhistiska klostret Bauguo. Här insåg vi vart alla tiggare tagit vägen. När det är toppmöten i stan så skjutsar man helt enkelt ut tiggare coch uteliggare där de inte syns. Utanför Bauguo fanns hur många som helst. Vi kom inte ens in i templet för att de stoppade oss. Givetvis gav vi var och en pengar, något annat har jag inte hjärta att göra, men det kändes läskigt när jag insåg att de var fler än tio stycken. Bara där.

Vi tog taxin vidare till Tianning som jag längtat efter att se. Blev så himla besviken när jag såg att det var stängt för restaurering. Till min glädje såg man ändå tornet och jag kunde konstatera att det var precis så vackert som jag tänkt mig.

Vi åkte hem, åt på en restaurang i närheten och tog oss därefter vidare till Shichaihai. Jag älskar Shichaihai. Vi tog en långpromenad på tre timmar vid vattnet som var hur mysigt som helst. Vi avslutade i Prins Gongs hem som mamma blev lite förälskad i medan jag traumatiserades.

Jag är en ganska privat person. Jag skulle aldrig gå in på en toalett med någon annan. Det finns inte att Gustav eller mamma skulle få vara i badrummet medan jag kissar. Och aldrig i livet att jag skulle vilja se någon annan kissa. Men andra bullar var det där. Jag var urkissnödig och sprang nästan till toaletten som bestod av sex kinesiska toaletter. Väl där var en hel grupp av kinesiska kvinnor som kände varandra på. Det var tre toaletter på varje sida, och jag stod i mitten. Ingen stängde dörren. Jag hade alltså full insyn till 12 kvinnors pinkande. Jag ville spy men var så kissnödig att jag inte kunde gå. Jag hade ingen aning om var jag skulle kolla och kände mig så sjukt obekväm. Till slut fick jag kissa och sprang sen ut därifrån. Helt klart traumatiskt.

På kvällen drack vi te på tehus och pratade tills vi gick och la oss vid 22. Sweet som sjutton.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, kineser och toaletter. På en flott restaurang i Houhai gick jag på toaletten. Den var otroligt tjusigt inredd, med vackert kakel och skålar med flytande blommor. Men själva toaletterna var tre "hål i golvet" på rad.

Visserligen var hålen klädda i samma vackra kakel, men det enda man hade att skärma av sig med var ett duschförhänge kring varje plats - och det nådde inte ens ner till golvet...