måndag, mars 26, 2007

Dag två: onsdag 14:e mars

Vaknade och trodde att klockan skulle vara 2-3 på natten att klockan var sju. Jag hade sovit 14 timmar! Go jetlag! Vid halv åtta gick vi ner och åt frukost som var väldigt kinesisk, d.v.s. resterna från dagen innan. Men det fanns även toast, sylt och kaffe så jag var nöjd ändå.

Vi tog tunnelbanan till Jishuitan som ligger på andra sidan stan och då älskar man verkligen tunnelbanan. 20 minuter, sittplats och bara så gött. Jag avskyr att sitta fast i taxiköer. Vi kollade in Huifeng som är ett tempel precis vid tunnelbanan. Jag har sett det men aldrig haft tid att gå upp dit. Men denna gång tog vi tid på oss och det var amazing. Vacker utsikt, trevlig trädgård och en rolig kinesiska som gav oss en halvtimmes guidning på kinesiska. Ha ha, jag förstod inte ett enda ord, men nickade och hummade glatt.

Vårt egentliga mål var shoppinggatan Xinjiekou och dess tempel som finns på smågatorna. Xinjiekou är en ganska paradoxal shoppinggata. Den följer nämligen hutongområdet Shishahais västra sida, och därför ser man två världar när man går nedför den. På vänster sida är alla affärerna små och ligger i hutongernas hus. På högra sidan har stora varuhus byggts och man kan se macdonalds, starbucks och andra västländska kedjor i stora lokaler.

Precis i början av gatan insåg vi att ett nytt lyxigt varuhus byggts. I dessa är det dyrt. Ofta dyrare än i Sverige. Här finns nämligen inte en kopia så långt ögat kan se, och mycket har importerats från Europa. Vi kollade runt, tittade på hippa unga kinesiska tjejer som köpte kläder på Vero Moda och köpte några läppglans från Maybelline som faktiskt var billigare där.

Sedan såg jag den. På andra våningen hängde min fina, italienska kappa som jag pillat på hela vintern här i Lund. 1000 spänn, och jag hade köpt den direkt om det inte var för att min storlek varit slutsåld månad efter månad. Min storlek fanns inne och jag provade den. Fantastisk. Priset? Samma som hemma, men jag var otroligt glad. Den är så lovely. Precis när jag skulle gå och ta ut pengar kollar jag upp och ser den magiska skylten. "SALE! 70 % OFF!!!!". Jag kunde inte fatta det, men jo, nog gick jag därifrån med min drömjacka för 300 spänn.

Vi fortsatte gå nedför gatan som hade helt fantastisk shopping. Mamma köpte kläder till Liam och Oliver som beställt Spindelmannenkläder och jag hittade några fina skjortor. Vi hade lite orut med våra tempel. Zhengyue var stängt för restaurering och Huguo var stängt för allmänheten, men vi kom in i Guangjisi som var litet och fint.

Vi åt otroligt gott i området på en restaurang. Personalen såg dödsförskräckt ut när vi kom in för att de inte hade någon engelsk meny men jag pekade bara på bilderna i den kinesiska. Jag föredrar ändå det. Kinesernas översättningar har ibland lurats rejält.

Hem till hotellet och vila fötterna och lämna av det vi handlat. På eftermiddagen tog vi tunnelbanan igen till Fuchengmen där vi gick österut. Vi skulle till Baita men ja, min mamma är shoppinggalen. Vi stannade i varannan affär där hon hittade något och det tog säkert två timmar innan vi gått den kilometern det är till Baita. Det var kul att se den stora pagoden, men ska jag vara ärlig börjar jag bli en riktig i-lands-människa. Jag har sett så många kinesiska tempel nu att jag nästan blivit lite apatisk. Men fint var det.

Efter det hände en annan kul grej. Vi hittade ett jättestort tempel i närheten av Baita som inte fanns med på kartan eller i nån guidebok jag äger. Kändes märkligt då det verkligen var STORT. Det hette i a f Lia Dai Di Wang Miao men jag fattade inte vad det använts till. En skylt på engelska, men jag förstod inte ett ord. Jag undrar verkligen vem som hade skrivit det. Kul var det i a f.

Vi tog en taxi tillbaka, åkte ett par stationer med tunnelbanan, åt och tog en kaffe. Åkte hem vid sex, duschade och somnade 19.00. Japp, jag är en pensionär. Slut på dag två.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag försökte hitta Xinjiekou på nätet. Som skogalning känns den gatan som ett måste. Men jag får inte riktigt kläm på var den ligger?