söndag, april 30, 2006

Beijing bicycle


Igår tittade jag och Gustav på filmen Beijing bicycle. Den är så fantastiskt bra att jag kan se den 100 gånger om. Dock är den oerhört hemsk och framkallar mer ångest än andra filmer.

Den är inspelad i Beijing, mestadels i hutongområden och är otroligt vacker. Det är en parallellberättelse om två unga killar i Beijing. Den ene är nyinflyttad och han får jobb som cykelbud, vilket blir det viktigaste i hans liv. Den andre killen går i en lite finare privatskola där han känneratt han inte riktigt passar in då hans pappa inte har så gott ställt. Statussymbolen i skolan är att ha en cykel, en mountainbike. En sådan som den första killen får när han blir cykelbud.

Filmen ger kapitalismen en riktig känga. Om ni har möjlighet så måste ni se den!

3 kommentarer:

danne sa...

Ulrika!!
Kul o ha hittat din Blog! Ska göra vad jag kan för att se filmen. Misstänker dock att den inte finns i Guatemala där jag bor. Hoppas dock att jag kommer iväg till Kina snart. Asien drar...

Peace!

danne

Unknown sa...

Ha ha, nej det är en independetfilm så den är ganska svår att få tag på. Kina är sjukt grymt! Har du möjligheten, så åk!

danne sa...

I will!!!

Otåligt trampandes...

Gissar att det måste vara ett fotografiskt paradis....