lördag, april 15, 2006

Promenad

Något av det coolaste som finns när man befinner sig i en stad där man inte hör hemma är när man finner något som inte finns med på kartan. I Beijing händer det jämt. Så fort man går in på fel sidogata eller tar fel korsning så hittar man välbevarade tempel och annat och man börjar febrilt leta i guideboken men ingenting går att finna.

Precis öster om Trumtornet, där hutongområdena börjar tar slut, är ett verkligt bevis på ett sådant område. Varje gång jag styr stegen dit hittar jag något nytt som inte finns med på kartan. Förra året hittade jag ett tempel som jag än idag tänker på. Det var JÄTTESTORT. Större än alla andra tempel jag sett i Beijing, och då är det stort. Det var lätt större än de största hallarna i Förbjudna staden. Självklart var det låst med höga murar men man såg att det var välbevarat. Jag kunde se att det var byggt ungefär samtidigt (smama arkitektur), det hade samma små målningar precis under taket med fåglar i guld, blått och grönt. Det hade samma röd-lila färg som Förbjudna staden.
Vanligtvis i Beijing brukar ett tempel bestå av massvis av små hallar som man går igenom, men den här bestod endast av en jättehall och en mur lik den som går längs Prins Gongs trädgård. Jag lyckades kolla in och såg en jätteklocka och några verkligt vackra väggmålningar.

Jag har sökt över allt på internet för att få tag i fakta men kan inte hitta någonting. Hur kan det vara hemligt? Vad är det för något? När byggdes det? Det känns som en deckare att försöka luska ut vad det är.

Ni märker att jag verkligen är nyfiken va?

1 kommentar:

Anonym sa...

Vill bara kommentera sista stycket i denna text. Det är allstå ingen resebyrå som bjussar på den, utan är en avgift som flygbolaget står för.

Detta är inte helt sant. Flygplatsskatten (fn. SEK87) ingår numera i biljettpriset. Varken resebyrå eller flygbolag står för denna skatt, utan den betalas av resenären vid biljettköpet.

Mvh
Mattias