tisdag, april 25, 2006

Detta är den stora proletära revolutionen!

Idag har jag haft handledning angående min uppsats. Jag var som vanligt nervös och tänkte att nu går det här åt helvete. Men min snygg-handledare (jepp, han är assnygg) gillade mitt arbete hittills jättemycket!

Min uppsats har även fått ett namn, nämligen:
Detta är den stora proletära revolutionen!
- Synen på Kina under 60-talet

Egentligen är den lite snävare då jag inriktat mig på vänsterrörelsens syn på Kina. Oerhört intressant och bildande!

Detta är den stora proletära revolutionen! är ett citat ur den då kommunistiska tidskriften Clarté och handlar om kulturrevolutionen. Anledningen att jag använder just den meningen beror på att den visar hur tidningar alltid lyckas skräddarsy det de tycker är bra till oss läsare.

Kulturrevolutionen var ju inte en proletär revolution. Detta var ingen hemlighet, det var Mao klar med från början. Detta var böndernas revolution och skulle det ha stått något skulle det ha stått Detta är den stora agrara revolutionen. Men bönder och agrar verksamhet passade inte riktigt in i det moderna Sverige. Under 60-talet var fortfarande industrin stor och tjänstesektorn började växa. Sverige var inte ett bondeland, vi var ett proletärt land, med lönearbete som vanligast form. Därför gjorde man om kulturrevolutionens budord för att passa och locka oss svenskar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ah, det där låter extremt intressant, det kollar jag gärna på sen. själv har jag gjort en del om 68-orna å bland annat intervjuat channa banqir som var aktiv i clarté, men idag är väldigt kritisk.

skulle jättegärna läsa sen om jag får!

Unknown sa...

Ja, det är klart du får! Uppsatsen är dock långt från klar än så länge, ska lämna in den i slutet av maj. Jag mejlar den till dig då!