söndag, april 08, 2007

Dag 8: tisdag 20 mars

När jag vaknade klockan åtta insåg jag att jag var fast. Jag hade så ont i benen efter bestidningen av Sommarpalatset att jag ville gråta. Helt otroligt, har aldrig varit med on något liknande. Efter en timme gick vi och jag kan ju säga att det var rätt drygt. Vi köpte en latte och gick till vår älskade tunnelbana. I like. Tog tunnelbanan till Chaoyangmen och tog den korta promenaden till Domgyue miao. Mamma tyckte precis som jag att det var urläskigt att titta på alla statyer, men vi var ändå ganska nöjda.

Vi promenerade vidare söderut mot Ritan, men hamnade på Alien street av misstag. Har läst om stället många gånger men aldrig hittat dit, så det kändes ganska underligt att bara ramla på det sådär. Vad jag förstått var det många ryssar som haft stånd där men nu var det inte lika utbrett. Många kineser med stånd, men endast ryssar som handlade. Gillade det inte alls. Tyckte att försäljarna var snäsiga och sortimentet var väl inte så imponerande. Tänk er Sjöbo marknad. Typ.

Gick söderut in i Ritan park som var mysigt som vanligt. Vi kollade på altaret (har snart sett alla åtta som finns i Beijing!) och gick nästan vilse bland alla paviljonger. Nåväl, vi gick sydost och hamnade till slut på Sidenmarknaden där vi skulle ta tunnelbanan. Mamma fastnade dock i ngåra butiker med barnkläder och när vi skulle därifrån träffade vi Ylva. Vi åt lunch i området och tog en kaffe. Sedan började jag må illa och var rätt kass de sista dagarna. Trodde först det var maten men insåg sen över att jag gnällt över att mjölken smakat surt. Bra, Ulrika. Drick sur mjölk. Jättebra.

Vi skulle egentligen ut och äta med Ylva + pappa på kvällen men jag var så kass att jag inte orkade. Istället tod vi en kort promenad till Gamla observatoriet och åt i närheten. Slut på dag åtta.

12 kommentarer:

Anonym sa...

"Vad jag förstått var det många ryssar som haft stånd där men nu var det inte lika utbrett. Många kineser med stånd" ?????
It's getting hot in here...

Unknown sa...

Ha ha, hoppas att du är ironisk nu och vet vad ett stånd på en marknad är. Jag börjar bli orolig...:)

Anonym sa...

Om jag hade varit i närheten av så många kineser med stånd skulle jag ha blivit RIKTIGT orolig :o).

Anonym sa...

Isåfall har du missuppfattat mig, jag vet vad det innebär att vara journalist och nej jag tänker inte söka mig till ett annat yrke.

Vet du vad det handlar om? Ta Kenza som exempel. Hon är 15år gammal ett barn, hon är fortfarande inte myndig. När någon kommenterar elakt om henne kropp så blir jag fan förbannad, att använda sig av personangrepp är en stor skillnad mot åsikt.

Jag vet vad Iric har gjort och inte gjort. MEN hans jävla röstning skapade en debatt som nog inte var menad från början.

Tyck vad du vill, jag vet var jag står iallafall.

Unknown sa...

alltså jag har ingen aning om vem kenza är eller vad hela den grejen handlar om, jag säger bara att alla har rätt att säga om en blogg är bra eller dålig.

Unknown sa...

Lameilleuse: ha ha ha * pustar ut av lättnad*

Anonym sa...

Alltså .. det jag skrev i Eriks blogg har ingenting med att göra att jag vill bli journalist, ett yrke är alltid ett yrke eller hur? Och när man inte jobbar, ja då är man en privatperson. Och nej det är inte reklamjournalist jag vill bli.

Nej men om du visste vad Kenza, Engla, Izza och Kelly har varit med om, så skulle du KANSKE förstå att jag blir irriterad när folk ger sig på dom med personangrepp, grova dessutom.

Och du kan ju fan inte jämföra dom med att säga att en film är dålig, dom är privatpersoner, vem fan trycker jag ner om jag säger att en film är kass? Manusförfattaren eller? Skillnad på privatpersoner och officiella personer, det borde väl du veta?

Unknown sa...

Varför drar du in personangrepp? Erik frågade vilka bloggar som var bra och dåliga. En blogg är inte en privatperson. Erik tog inte till några personangrepp, däremot gick du till personangrepp mot honom.

Tja, när du läst en bok kan du väl säga om den är bra eller dålig? Eller? Då trycker du ju ner författaren enligt din åsikt om du tycker att den är dålig? Precis på samma sätt kan jag säga om en blogg är bra eller dålig.

Eller om du säger att en film är dålig så kritiserar du ju regissören. Han är ju också en privatperson egentligen.

Och om din syn på personangrepp hade funnits hade vi inte haft en lärare i Sverige. Deras uppgift är ju att betygsätta elevers alster dagarna igenom. Det har inget med deras kroppar att göra, utan just deras alster.

Kan man inte skilja på sin blogg och sin person, ja då är nog problemet snarare brist på självdistans.

Anonym sa...

Du fattar ju inte vad jag menar. Om du går in på min blogg och sen säger att du tycker att den är dålig, då är det ju knappast personangrepp.

Ja han gjorde undersökningen men det MEDFÖRDE personangrepp mot vissa personer. Från andra och inte från Erik.

Men herregud du kan ju inte jämföra på det sättet. Om jag läser en bok och sen tycker att den är dålig så får ju inte ens författaren reda på det.

Det är skillnad på kritik och kritik, och hur man använder den. Har jag sagt något om att jag är emot betyg i skolan eller? Nej det har jag inte. Lärarna använder sig ju inte av ord som kränker en människa.

Vad jag menar är att visst får man säga att man inte gillar saker, men man behöver inte använda sig av personangrepp bara för det.

Unknown sa...

Nej, absolut inte, men jag ser inte var Erik skulle ha gjort det? Alla människor får ta ansvar för sina egna gärningar, och yttrandefrihet är en rätt alla har.

Anonym sa...

Erik gjorde bara undersökningen vilket ledde till att ANDRA använde sig av personangrepp, onödigt tycker jag då tjejerna jag skrev om redan har varit med om tillräckligt, ja försvarar du alltid yttrandefriheten i alla lägen så är ju det toppen.

Unknown sa...

Exakt. Erik gjorde bara en undersökning.

Och, ja det är klart att jag försvarar yttrandefrihet. Om du har planer på att bli journalist föreslår jag att du läser journalistförbundets stadgar kring detta. Att försvara yttrandefiheten är ju poängen med att vara journalist.

http://www.sjf.se/portal/page?_pageid=53,2214303&_dad=portal&_schema=PORTAL