måndag, april 09, 2007

Dag 9: onsdag 21 mars

Det kändes lite vemodigt att vakna och inse att det var ens sista dag i Beijing. Vi gick ner till frukosten, åt våra toasts och drack vårt sockrade kaffe innan vi klädde på oss. Vi begav oss till Sidenmarknaden för att handla de sista grejerna, d.v.s. mamma skulle handla presenter till alla som ville ha kopior medan jag förgäves försökte förklara för personalen varför jag inte ville ha en Louis Vuitton-kopia. Jag vill inte ha en riktigt Louis Vuitton, varför skulle jag vilja ha en kopia? Till slut hamnade vi på pärlvåningen och hittade ett stånd där det fanns riktigt justa pärlhalsband. Så vi fastnade där ett par timmar och köpte ännu mer smycken för ett par tusen. Innan vi åkte tillbaka till hotellet smet jag in på spritbutiken och handlade lite där.

På eftermiddagen tog vi tunnelbanan till Fuxingmen där jag inte varit så mycket. Vi promenerade runt i det ståtliga, mycket västerländska området med skyskrapor som når högt upp mot himlen. Det är ganska roligt för i såna här områden finns alltid några byggnader kvar som skapar en otroligt skarp kontrast mot restenb av Beijing. Mellan Bank of China och ett femstjärnigt hotell låg en liten huton. Hundra meter därifrån låg ett tempel mitt i allt. Blir lite knäppt.

På kvällen packade vi och fick nästan en chock. Jag som tyckte att jag varit lugnare än vanligt med shoppingen fick sätta mig på väskorna för att få igen dem. Till slut somnade vi eftere att ha tagit en kaffe i närheten.

Slut på dag nio.

Inga kommentarer: