måndag, april 09, 2007

Skostorlekar

Många frågar om hur det ser ut med skostorlekar i Kina. det beror på vad du är ute efter. Ska du köpa kopior kaqn du hitta nästan hur bstora skor som helst (t.ex. puma, adidas). Är du däremot ute efter kinesiska skor kan det vara lite svårare. Jag köper ju mycket pumps, ballerinor och stövlar och då brukar största storleken vara 245 eller 250. 245 kan man säga är 38 medan 245 är små 39:or.

Om någon annan har tips om var man kan köpa större storlekar får ni gärna skriva

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är man tjej och har storlek 40-41 kan det bli riktigt svårt. De flesta kinesiska skoaffärerna har storlekar upp till 38-39 och det roliga är att de flesta skorna är mindre än angiven storlek så det kan bli lite tricky.

Större storlekar kan finnas i s.k export-butiker eller butiker som säljer restlager av export-varor som tillverkas för den västerländska marknaden. I såna butiker kan man även finna märkeskläder BILLIGT. Vad sägs om äkta miss sixtyjeans för runt 100-lappen?

Annars så finns en sko-kedja som heter Sadona, I think. Men där är det lite mer europeiska skor till rätt höga priser. Jag föredrar därför att köpa i Sverige.

Mailadress sa...

Hej
Är en av de som har nappat på att få åka till Beijing för 3795:-.
Nu funderar jag på hotell? Ingår frukost i alla hotell eller beställer man det vid sidan om?
VAr det okey frukost på det hotell du bodde på?
Vi som åker är jag och mina barn, varav ett är adopterat från Kina.
Ska bli roligt att få visa henne det underbara landet.
Kan du rekommendera några bra barnaktiviteter?
mvh/Gunnel

Unknown sa...

Hej Gunnel!

Hmm, kan inte tala för alla, men generellt skulle jag säga att frukost ingår om du bokar via resebyrå, men inte om du bokar via hotellets egen hemsida. Fråga mig inte varför men ganska ofta är det så. Annars brukar inte frukost kosta särskilt mycket utan runt 5-20 kr (om man inte bor på lyxhotell, då är det dyrare).

När det gäller barnaktiviteter så är ju Peking zoo oslagbart! Det brukar barn gilla! Annars brukar ju parkerna vara populära bland barn där många tempel finns som ni kan kolla på samtidigt, t.ex. Tiantan. Sen finns det även "Beijing amusement park" som barn brukar gilla.