söndag, juli 23, 2006

Fika

I dag blir det fika på stadscaféet med en läsare, Ylva. Ska bli himla trevligt och jag är himla hungrig. Ylva var vänlig nog att köpa de där vykorten ajg suktat efter i ett halvår. Jag kommer att titta på dem hela kvällen och få reda på saker jag inte visste.

Vykorten föreställer Kinas 10 kändaste kejsare, d.v.s. målningar och två fotografier. Jag har stört mig otroligt mycket på att jag inte köpte dem, men nu får jag dem minsann!

Det var faktiskt genom dem jag insåg att manchurerna hade platåskor! Det var ju bara kineser som band sina fötter, så den manchuriska överklassen och kejsarhusets kvinnor hade platåskor istället. Qing var ju en manchurisk kejsarätt som regerade 1644-1911. Det där därför perioden ofta kallas "manchu".

Nej, nu får jag sminka till mig så jag inte ser alltför glåmig ut.

Inga kommentarer: