tisdag, maj 09, 2006

Otrevliga kineser

Ett rykte om kineser som sprider sig alltmer är att de är väldigt otrevliga. Jag kallar detta för Thailandssyndromet.

Jag tycker inte att kineser är särskilt otrevliga, kanske för att jag jämför med Sverige? Jag tror att många jämför med Thailand och andra turistländer där alla västerlänningar är vita gudar. Den attityden har inte riktigt slagit igenom i Kina än vilket många tyder som otrevlighet.

Ett vanligt argument är att kineserna är rasistiska. Jag har inte märkt av det särskilt mycket mer än att vissa taxichaufförer inte vill köra mig sent på kvällen utan väljer att köra kineser istället. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om samma sak händer invandrare i Sverige.
En annan bloggare berättade för mig att en kinesisk man en gång sagt till sin son att sådana som Johan (läs västerlänningar) kom dit för att stjäla kinesernas rikedomar. Det tyckte jag var riktigt, riktigt illa gjort. Så gör man bara inte! Men jag undrar samtidigt hur många gånger det hänt invandrare i Sverige. En och annan har nog fått höra fördomen om att de enbart är här för att sno bidrag från staten.

Ett annat argument är att kineser är otåliga och otrevliga på tunnelbanan. Då undrar jag: finns det någon tunnelbana i hela världen där människorna lugnt och snällt släpper av alla andra som vill gå av först? Jag skulle knappast kalla Stockholms tunnelbana den fredligaste platsen på jorden. Jag tycker snarare att man är trevligare på Beijings tunnelbana.

Ett tredje argument är att kineser inte har respekt för någon annan och röker överallt. Jag tror inte det har med otrevlighet att göra. Jag har träffat många kineser som tycker att det är ohygieniskt att vi snyter oss överallt i pappersnäsdukar (t.o.m. på restauranter). Tycker vi att det är otrevligt gjort av oss? Nej, det handlar bara om vad som är accepterat i vårt eget land.
Dessutom så gör nog rökning inomhus majoriteten av världens länder till otrevliga länder. När jag skadade foten på Rhodos kedjerökte läkarna inne på sjukhuset medan de undersökte mig. I Egypten rökte busschauffören medan han körde oss till pyramiderna (utan att öppna något sidofönster). I Thailand rökte städerskan medan hon städade mitt rum.

Jag säger inte att man ska tycka att det är juste med sådant beteende. Jag gillar vänlighet. Men kallar man kineser för otrevliga, ja då är nog banne mig Sverige också ett otrevligt land.

Inga kommentarer: