tisdag, maj 16, 2006

Brev

Idag fick jag ett brev om sittning. Det stod:

Vi välkomnar alla historiker till den sista sittningen för terminen...

Sånt känns alltid märkligt att läsa. När jag tänker på historiker så tänker jag på professorer och dekaner i manchesterkavaj med skägg. Inte på mig själv.

För övrigt har jag idag läst en stund i Gunnar Hägglöfs bok som jag tipsade om tidigare i veckan. Hägglöf är underbart partisk i sin kärlek till Mao och Kina. Det är ungefär samma sak som när Myrdal skriver något i stil med "Jag pratade med de tre kvinnorna om kollektivet. De berättade att de har lika mycket privatliv som vi på sin lediga tid, Det har alla i kollektivet. Sedan gick de och kontrollerade så att alla städat sin latrin enligt bestämmelserna".
Ja, jag vet att jag har konstig humor men jag är sån.
Hägglöf kommer dock undan med det, tack vare att han är smart nog att säga det här är vad jag tycker/ser och inte den absoluta sanningen. Smart!

Jag skulle inte rekommendera er att läsa den ur en historisk synvinkel, men mycket annat intressant kommer upp i partierna. Hägglöf för många samtal med ungdomar om synen på livet och kärleken och dessa är väldigt intressanta.

Inga kommentarer: