torsdag, maj 11, 2006

Det farligaste i Kina

Jag håller på med min säkerhetsavdelning på BP och läste lite om Kina. Den absolut största faran i Kina för turister är trafiken. Så nu vet ni det! Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: jag rekommenderar er inte att hyra en bil om det är första gången ni besöker Beijing.

Jag börjar bli färdig med säkerhetssidan som är riktigt bra! Jag är mycket nöjd med mitt jobb. Säkerhetsavdelningen kommer ligga under Arkiv, det är alltså upp till var och en att kolla där om de vill. Dock kan jag sätta pengar på att ett par kommer att gnälla ändå. Det är alltid så när det handlar om säkerhet under resan. Ingen vill att ens paradis ska ha nackdelar. "Men jag var ju där, och inget hände mig". Det finns ett engelskt par som överlevde terrorattacken på Bali, terrorattacken på WTC och tsunamin i Khao Lak. Änglavakt? Oh ja. Betyder det att terrorattacker och tsunamis är ofarliga? Knappast.

När tre backpackers nyligen mördades i Bolivia utfärdade vi en varning för att resa med kreditkort och föreslog gamla, hederliga resecheckar istället. I o m att en turist kidnappas varannan dag bara i Bolivia p g a kreditkortet kändes det ganska lägligt. En kille blev skitsur och vägrade erkänna att ens morden skett utan menade att det bara var ännu ett sätt för oss att svartmåla Bolivia. Eh?

Jo, jag lovar. All min lediga tid går åt till att tänka ut vilka länder jag känner för att svartmåla. Absolut.

Inga kommentarer: