torsdag, februari 16, 2006

Chongwenmen


När vi går nedför Chongwenmenwai känns det nästan som att vara i en film. Det är så väst att vi från väst känner oss förvirrade. Alla shoppingcentra är så lyxiga och flärdfulla att vi knappt vågar gå in. Vägg i vägg ligger McDonalds, Starbucks och Burger King. De unga, vackra, nyrika kinesiska tjejerna har ett tiotal shoppingkassar i händerna när de springer inom Starbucks för att köpa en stor latte.

Efter McDonalds korsar vi gatan. Chongwenmenwai är en paradgata som ännu inte är klar. Den är ganska ny och skapas just i denna stund. Detta var förr en av de vackraste hutongområdena i stan. Idag finns enbart ett par hutonger kvar. När vi blickar in på dem från gatan är det som att se en annan värld. Bredvid finns ett stort hål. Förra året när jag var i Beijing fanns där ett vackert hutongområde med fina tempel. Nu är det ett hål.



Väst intar öst. Majoriteten kineser jublar när hutongerna rivs och nya, modernare bostadshus byggs. Alla vill ha en modern toalett, alla vill ha ett boende de ser i OC.


Och jag vet att jag inte kan uttala mig. Det är inte jag som lever i hutongerna. Men det gör ändå ont i hjärtat när jag ser att ännu ett tempel försvunnit till förmån för McDonalds. Man vill locka rika amerikaner, som ska göra av med sin semesterkassa under OS. Men i längden, vad vinner?

Vill vi verkligen åka till städer där vi kan vara säkra på att hitta McDonalds? Väljer vi semesterort efter hur pass västanpassat det är? Lockas vi inte av det gamla, ovanliga, det vi aldrig ser här?

Chongwenmen för 50 år sedan:

Bilder från Beijingpictures och IAO

Inga kommentarer: