fredag, februari 17, 2006

Healthy

En fras som har följt mig genom hela Asien är "You look very healthy!", ofta utdelat av en man med ett stort leende på läpparna. Första gången jag hör det är i Beijing när jag tagit av mig jackan för att prova en tröja. Jag ler tillbaka, säger stillsamt xie xie, och funderar. Helathy? Nog är jag frisk, men ser jag särskilt frisk ut med ständiga ringar under ögonen och min snövita hud.

I Singapore får jag komplimangen hela tiden. När jag och väninnan ställer oss i en hiss tittar managern länge på mig och säger "Miss, you look very healthy" och min väninna gissar på att det är för att jag har några kilon extra, makes sense. Jag vaknar redan klockan fyra på morgonen dagen efter, sätter mig utanför hotellet och tänder en cigarett. En städare går förbi mig men stannar upp och påpekar ännu en gång hur healthy jag ser ut. Jag förstår ingenting. Känner mig ganska glad över att jag verkar se så frisk ut.

Till slut frågar jag en kvinna på mitt hotell. Berättar att jag får höra samma mening gång på gång på gång. Kvinnan fnittrar lite och böjer sig sedan fram. Med dov röst viskar hon:

"Miss, they think you got big breasts. In Asia, big breasts are a good thing. You can feed a lot of babies".

Jag skrattar lite förvånat och går tillbaka på mitt rum. De asiatiska tjejerna är små, korta och väldigt smala. Men jag med mina 159 cm är väl ingen jätte. Och stora boppar har jag verkligen inte.

Vi åker vidare till Kuala Lumpur och några dagar senare befinner vi oss i Chinatown där vi shoppar. Min väninna och jag går in i en underklädesaffär och hon shoppar loss på trosor och behåar. Jag går runt och förundras över att bara barnstorlekarna hänger framme. Jag försöker få en expedits uppmärksamhet som vägrar prata med mig och enbart fokuserar på min väninna. Jag klappar henne på axeln, skriker Excuse me och gör allt för att få uppmärksamhet. Till slut vänder hon sig om och stirrar argt på mig och säger:
You got too big boobs. I CAN'T help you, so go away!!!
Min väninna fortsätter shoppa medan jag står tyst i ett hörn och är ytterst förvirrad.

När vi tillbringar de sista dagarna i Bangkok har jag vant mig. Linnen är uteslutna, bikinis likaså. Istället köper jag drösvis med t-shirtar, jeans och kjolar.

De kommande månaderna glömmer jag vad som hänt. När jag återvänder till Beijing i januari är historien borta. Första dagen åker jag ner till souvenirshoppen för att handla en karta. Expediten, man, tittar upp och granska mig från topp till tå och säger:
"Miss, you look very healthy!
För några dagar sen la jag ut den här bilden på min andra blogg där jag skriver om mitt privatliv. Efter två dagar fick jag mejl från en kille: "You look very healthy"

Så tjejer, om ni vill känna er som Pamela för en dag, så bege er till Asien!

3 kommentarer:

Cliff Hanger sa...

Ha ha.. you look very healthy indeed. Kul sätt att se på sake(r)n(a).

Anonym sa...

sake är ju japanskt Mangon, du får hålla reda på grejerna när du ska ordvitsa *fnissar*

jaha, så dog drömmen om snygga underkläder då, för Ckupa är det inte en tanke på att hitta eller??

Unknown sa...

I Beijing kan du finna det, men i Malaysia och Thailand är det praktiskt taget omöjligt.