torsdag, februari 09, 2006

Turist

Jag, Gustav och Johan promenerar längs Houhais stränder. Det luktar avlopp, avgaser och mögel. Min mage vrids ibland ihop och jag känner att jag klöks med stängd mun. Men trots det fortsätter jag promenera. Det är en vacker dag och människor som bor i Shishahai har samlats vid sjöarna. De utmananr öder och vandrar långt, långt ut på isen. Vissa står enbart och pratar, andra flyger med sina drakar. Ett äldre par kommer fram till oss och pekar på vår karta som jag håller i. Vi ska till Prins Gongs trädgård och de börjar prata livligt på kinesiska när de ser detta. De följer oss en bra bit och pekar på olika sevärdheter, ofta tempel som inte finns med på gatan. Det märks att de är stolta, att det är roligt att visa. Till slut försvinner de in i nån gränd efter att de sagt hej då. Gustav fotograferar nästan maniskt och vi skrattar och tänker på vilka turister vi är och hur vilsna vi måste se ut.
När vi vänder oss om ser vi en karavan av rikshor. Det är Kinaresor med svensk flagga i högsta hugg. Ett 30-tal cyklar kör förbi med 60 personer som sitter under varma filtar medan vi står och tittar på dem. Kineserna tittar också och flinar åt oss. "Det DÄR är turister". När de kört förbi går vi vidare mot Prins Gongs trädgård. Kanske är jag inte så mycket turist ändå.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååh men jag vill ju fortfarande åka, jag är lite i valet och kvalet trots att jag egentligen valt bort Peking till förmån för Dublin *suckar* När jag läser det här känner jag för att dra iväg med en karta och kompass och promenera Peking runt. Nä, men nästan. Jag ser ju iofs kinesisk ut och det kan jag tycka är jobbigt. alla ska alltid prata japanska/kinesiska/koreanska med mig och kan bli väldigt förnärmade och arga på mig när jag inte kan svara på samma språk, detta är en orsak till att jag inte vill åka dit själv.

Unknown sa...

Ha ha, ja oavsett hur man ser ut tar kineser alltid för givet att man kan flytande kinesiska. Jag är mörkblond, blekast i Sverig och har blå ögon, men trots det börjar de alltid prata kinesiska och tittar underligt på mig när jag inte riktigt hänger med. Efter att ha flinat lite ändrar de till engelska. Ha ha

Anonym sa...

Skillnaden är nog att de aldrig flinar åt mig sen :( Iofs harjag aldrig varit i kina, men har träffat kineser annorstädes.

Unknown sa...

Ja, de lär ju bli förvirrade. Samtidigt kommer du ha det mycket enklare på andra vis. Till exempel slipper du många ficktjuvar och efterhängsna tiggare.

Anonym sa...

Ja! Sant!! :-) Tack för att du muntrade upp!