onsdag, februari 22, 2006

Adoption

Varje gång jag skriver om adoption får jag ett flertal mejl av mina kära läsare som är oroliga för min hälsa och välmående.

Var inte oroliga! Jag mår prima.

För mig har alltid adoption varit självklart. Jag har aldrig haft en tanke på att föda egna barn. Min pappa är adopterad, liksom ett flertal andra på hans sida av släkten och därför har det aldrig varit något onaturligt för mig.

För mig handlar inte föräldraksap om blod. För mig handlar föräldraskap om kärlek.

När jag besökte Beijing förra året mötte jag en liten flicka som jag aldrig kommer att glömma. Samtidigt blev jag varse om Kinas barnpolitik. Detta fick mig att inse att det självklart är Kina jag ska adoptera från.

Så tyck inte synd om mig. För mig är det lika naturligt att klämma ur mig en unge som att adoptera från Kina. Det är ens barn oavsett.

4 kommentarer:

Anonym sa...

HEj!
Välkommen till adoptionsvärlden!! Man behöver INTE vara "sjuk" för att vilja adoptera! Vanliga sunda modres/faderskänslor räcker!! Dock vad beträffar Kina måste du ge dig till tåls ca precis 6 år eftersom man måste ha fyllt 30 år för att få adoptera från Kina. Under tiden kan du underhålla dig på adoptera.nu eller kinabarn.se. Eller se ett (USA-sponsrat)barnhem strax utanför Beijing på philiphayden.org
Adoption är inte bara et sätt att få barn, det är ett sätt att få ett "andra hemland"
Hälsningar från en som både fött och fått barn. Kärleken är det som binder banden, inget annat. I Hunan finns mitt "andra hemland"
Malin

Unknown sa...

Tack!

Jo, jag är medveten om regeln och jag måste säga att jag tycker att den är lite märklig. Jag har ju varit tillsammans med min Gustav i rätt många år nu och båda två är ekonomiskt stabila så jag förstår inte riktigt varför vi inte kunnat adoptera vid kanske 27-28?

Hur lång tid tog det för dig att få adoptera?

Anonym sa...

Hej igen!
Jo, det tog ca tre år, av olika anledningar som jag inte vill gå in på.... Normalt är nog 1½ -2 år. Vi brukar kalla det för en elefantgraviditet :-) Från det att man skickar sin pappersbunt till myndigheten i Kina CCAA (http://www.china-ccaa.org/mtjh/mtjh_index_en.jsp)
tills man får besked om ett barn, tar det 6-12 månader. Beroende på läget i organisationen just då... Men barn får man, ALLTID. Vilken graviditet kan lova det???

Anledningen till 30års-regeln vet jag inte faktiskt, ska fråga dom som vet! Adoptivföräldrar är ju statistiskt sett äldre...så det brukar ju inte vara ett problem med 30års-regeln, om man säger så :-)
Må så gott! /Malin

Unknown sa...

Tack! Det är så intressant att höra om hur det gått för andra. Jga har som sagt lång tid tills jag får adoptera, så jag försöker lära mig så mycket som möjligt.

Att de har en 30-årsregel förvånar mig inte då ålder är väldigt mycket prestige i Kina. Så jag får anpassa mig:)