tisdag, februari 28, 2006

fråga

Hej Ulrika!
Jag undrar var din Beijingfetischism kommer ifrån?


Ulrika: ha ha, ja det undrar jag med. Nämen det har en naturlig förklaring. Min farfars bror jobbade som jägmästare i Indien och mina farföräldrar åkte dit och hälsade på dem på 30-50-talet. Under 40-50-talet åkte de även till Kina. De åkte med båt uppför Yangtzeefloden, besökte Xian (då hade man inte funnit terrakottakrigarna än) och besökte tehus och förbjudna staden i Beijing. Under resan filmade de väldigt mycket, vilket måste ha varit ovanligt på den tiden.

Som liten kunde jag ligga i timmar och titta på filmerna. Det allra klaraste minnet är en film från 40-talet där damerna har gammeldags baddräkter och solar på däck, medan männen slänger sig ner i någon flod i Indien.

Varför jag inte fastnade mer för Indien har jag inte en aning om. Sedan dess har jag i a f varit Kinatokig. Min favoritbok när jag var liten var en bok med Musse som Marco Polo där han besöker Kina. Under min uppväxt har jag systematisk betat av all litteratur om Kina. Idag läser jag historia och skriver uppsats om Kina.

Varför jag blivit så förälskad i just staden Beijing vet jag faktiskt inte. Men det är verkligen Älskade Beijing för mig.

2 kommentarer:

Thérèse sa...

Det är inget svårt att älska Kina (om man struntar i politiken) billigt , säkert, vackert, god mat, intressant kultur och historia, trevliga människor , så jag förstår dig även om jag inte varit i Beijing (än) utan bara i Hong Kong och södra Kina

Unknown sa...

Ja, jag är ju frälst i Beijing. Förhoppningsvis får jag åka dit snart igen.