söndag, februari 26, 2006

Stenar


Förbjudna stadens trädgård ser ut som ett sagoland. Det ser inte alls ut som resten av världen. Stenarna på bilden förekommer i alla kinesiska trädgårdar. Någon som vet vad det är för sten som ser sådär märklig ut?

Update: Jag älskar min blogg! En trädgårdsarkitekt hade läst min blogg och skrev ett fylligt mejl till mig.
Stenarna finns i sjöar och hav och bröts loss för att föras till tempel. Ju fler hål - desto finare.

Den allra finaste sorten är kalksten från Lake Tai nära Suzhou. De eroderade så pass mycket att de miste sin originalstorlek.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har just kommit hem från Beijing och vår guide där berättade att man lägger ner stenar i havet som med hjälp av vågornas kraft urholkas. Ju fler hål desto finare är det.Sedan fikas de upp och används som utsmyckning. Vad det är för mineral man använder vet jag inte.

Unknown sa...

Intressant!

Tack!