söndag, mars 19, 2006

Beijing 10 dagar

Hur mycket pengar skulle det kosta allt som allt för 10 dagar i Beijing?

Ulrika: Visst kostar det pengar, men jämför du med en kortare resa till dyrare resmål så är det inte så fasligt. Jag har varit 10 dagar i Beijing och 10 dagar i Rom och notan har blivit ungefär densamma för att det är så dyrt i Rom.

1. Flyg: Kolla kampanjpriser. Bäst är att åka på vintern eller sommaren och flygresan kostar då cirka 5000.

2. Hotell: Boka fint hotell på internet. Om du vill bo med europeisk standard kostar ett dubbelrum cirka 4000 för 10 dagar. Om ni är två stycken som delar blir det 2000 .

3. Visum måste du ha, vilket kostar cirka 260 kr. (220+ 20 kr serviceavgift+25 kr porto (rek.post)).

4. Fickpengar: Du kan lätt leva på 100 kr om dagen. Jag brukar köra på 400 kr om dagen och shoppar då tills jag droppar, äter ute 3 ggr om dagen, åker taxi överallt, till och med till muren och besöker tehus med mera. Mne jag ska säga att det verkligen är i överkant. Gustav som inte är lika neurotisk shopoholic gjorde av med kanske 200-250 kr/dagen och då shoppade han mycket! Det blir 4000 kr.

Detta blir cirka: 11500 kr. Men, detta är LYXstyle!

Vill ni däremot åka billigt billigt och inte göra av med så mycket kan ni göra en sån här budget:

Flyg: 5000 kr

Hotell: Enkelt hostel. 80 kr natt för ett dubbelrum. 40 kr var. 400 kr

Visum: 260 kr

Fickpengar: En del shopping men ni väljer att leva lite enklare, ta lokalbuss till muren etc. 1000 kr

Det blir cirka 7000 kr.

--

Som ni ser så är det ni själva som väljer budget. Jag lever ju i överdåd i Beijing.

Inga kommentarer: