torsdag, mars 09, 2006

Bloggar

Läsare brukar jämt skriva och be om tips om bra bloggar och jag får alltid stå mitt kast, hycklare som jag är: jag läser knappt några bloggar! Jag läser tre-fyra stycken, ibland inte på flera dagar för att jag helt enkelt inte har tid.

Idag, när jag lagat lunch satte jag mig dock framför datorn, gick jag in på bloggtoppen och började läsa de populäraste. Insåg ganska snabbt att de allra lästa behandlar mode, vilket kan vara kul att läsa om.

Efter tio minuter började jag bli rädd. Är det någon slags Emma von Sydow-psykos i omlopp eller? Alla som skriver modebloggar ser exakt likadana ut! Jag, som brukar gnälla över att jag ser hemskt tråkig ut, har aldrig känt mig så alternativ. Det är rätt enkelt att skriva ut signalamentet:

1. 20-21 i BMI, eller därunder, väldigt Rachel Zoe-inspirerat.
2. Svarta cityshorts
3. Koftor
4. Stuprörjeans nerstoppade i stövlar
5. Skärp i midjan
6. "Kärlek" till vintage = fejk dior. Sen tar det stopp för second hand.

Okej att vissa av dessa grejer är Hollywoodmode, men det är ändå lite skrämmande när alla har samma kläder, från samma butiker, i samma kombinationer. Och vad konstigt att ingen skriver om mode-mode, d.v.s. vad som verkligen är trendigt nu och inte vad Jessica Simpson har på sig.

Nej, det är allt lite spooky. Jag är rätt nöjd med att inte passa in i den där skaran.

3 kommentarer:

Thérèse sa...

Kunde inte hålla med mer. Tyvärr är dom flesta av dom mest lästa bloggarna (även dom som inte handlar om mode) sjukt överskattade. Mycket egocentrerat bloggande om hur snygga och rika och coola bloggarna är. Man får leta i vissa kategorier eller lite längre ner på bloggtoppen för att hitta pärlor. Ett undantag är Bodil Malmstens blogg. För hoppas att det ändrar sig och blir lite mer varierat bland dom mest lästa bloggarna. Som sagt ingen ska känna sig utpekad.

Cliff Hanger sa...

Jag fattar inte vitsen med att använda sin blogg som reklampelare för kläder. I och för sig är jag inte direkt modeintresserad heller. Man har ju olika intressen. Och att man är intresserad av mode utesluter ju inte att man har andra intressen. Men det är skrämmande att det är så många som verkar vara så ytliga.

Unknown sa...

Therese: Jag tycker i ärlighetens namn att det är lite spooky. Hela klongrejen är skrämmande.

El Mango: Jag är jättemodeintresserad och bränner alldeles för mkt pengar på kläder, så jag har ju en förståelse för klädintresset. Men som sagt: hela klongrejen gör mig creepy, att alla ser ut som yngre versioner av Ebba von Sydow. Sen blir ofta bloggarna så otroligt koncentrerade på att visa upp sig själv att det är skrämmande. Tror även att det driver dem att handla mer kläder. Sällan man ser samma outfit två gånger.