söndag, mars 19, 2006

Kinesiska muren

Kinesiska muren började byggas redan på 400-talet före kristus. Kina bestod då av små kungariken i norr. Man ville skydda sig dels från varandra och dels från nomadstammar. Under 200-talet enades sex kungadömen unden Qin Shi Huangdi. Murar byggdes då ihop och förstärktes. Det tog 10 år för 300 000 fångar.
Under Handynastin förlängde man muren väster för att ge Sidenvägen skydd.
Trots sina försök kunde man inte stänga ute mongolerna. 1279 tog de makten och yuandynastin med Kublai Khan som kändis inleddes.
Under Ming uppfördes över 800 torn.

Det är egentligen fel att tala om en mur då Kinesiska muren består av ett flertal olika murar som byggts fram till 1700-talet. Den mur som de flesta turister se är Wan Li Chang Cheng som ligger nära Beijing. Vissa delar har restaurerats enormt bra och är väldigt vackra att se. När den först byggdes vet jag faktiskt inte, men jag vet att den utvidgades under Ming. Det var även den första muren som hade fästningar i tegel. Man byggde under Ming 63 mil extra mur för att använda som varningssytem, men detta hjälpte inte. 1644 tog manchurerna sig igenom och erövrade Kina.

Man tror att ungefär 100 000-tals arbetare med att utvidga och reparera muren redan vid Kristi födelse. På 600-talet arbetade över en miljon med det.
Fram till Ming förföll dock en hel del. Ruinerna syns knappt, man får vara en expert för att se dem.

Att kinesiska muren skulle synas från månen är en skröna. Däremot kan man se den från rymden, ungefär halvvägd till månen.

De lättaste platserna att besöka är Badaling, Mutianyu, Juyongguan och Simatai. Dessa har restaurerats och man kan därför gå på dem.

Kinesiska muren är historiens största byggnadsverk. I Kina kallar man den "De tiotusen li långa muren". I våra mått mätt är muren 635 mil lång. Från Shanhaiguan till Jiayuguanpasset är det lika långt som från Nordkalotten till medelhavet.

varför byggde man muren då?
Ja, visst kunde man stänga ute fiender, men så effektivt var det inte. Förmodligen handlade det om avskräckningssyfte. Sedan fungerade muren som ett kommunikationsled. Mna kunde ta sig runt riket utan problem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

hej, jag tycker om eran hemsida väldigt mycket, fast ni ljuger fett mycket, eller så är d dom andra sidorna som ljuger eftersom det står olika saker på varenda hemsida. jävla iddi

Anonym sa...

Mitt tips till dig är att åka till Tokyo och få lite perspektiv. Peking är ett riktigt skithak jämfört med Tokyo. Jag va i Tokyo före Beijing och blev förälskad. Sen skulle jag åka till Peking och se om jag blev förälskad på nytt.. tvärt om! Jag blev äcklad. Kina blev mitt hatland, kineser är ett äckligt, otrevligt folk jämfört med de ödmjuka och fantastiskt vänliga japanerna. Åk till Japan, glöm Kina! Hälsn. svensk i Rhapongi Hills

Anonym sa...

Jättebra sida!
Hjälpte mig med min Kinauppsats! :)
Take care. /U.S