tisdag, mars 07, 2006

Cyklister


Bilden till höger är tagen utanför Sidenmarknaden och visar mina stora idoler: cyklisterna i Beijing.

Många väljer att cykla i Beijing på grund av den hårda trafiken, och många vägar har två filer för cyklister, ett åt vardera håll. Att ta sig fram på cykel kan vara väldigt smidigt om man till exempel ska befinna sig i Shichahai. Dock vill jag utfärda en varning. Många guideböcker tipsar om att man ska cykla runt i Beijing istället för att ta tunnelbana och taxi. Men som jag skrev tidigare så är Beijing hårt belastat med trafik. Mitt i stan ligger sexfiliga motorvägar som cyklister kryssar genom. Det sker olyckor, och som ovan turist är det lätt hänt. I hutongområdena är vägarna däremot mindre och där är det säkrare att ta sig fram.

Någor som är ganska fascinerande är att man sällan ser nya cyklar. Alla har gamla cyklar från 50-60-talet. Ser man däremot på bilar är de alltid sprillans nya.

Bild och copyright: Bengt Göran Åback

5 kommentarer:

Anonym sa...

Trafiken i asiatiska storsäder är minst sagt intressant. Så många trafikanter som samsas på så liten yta. De korsar varandras körbanor, gör usvängar, kör i motsatt riktning. osv. I första anblick är det kaos. Men efter ett tag tycker jag att trafiken ser relativt kontrollerad ut trots att det är cyklister, mopedister, tuktukförare, taxichaufförer osv som alla kör mot sitt mål. Visst händer det många trafikolyckor, men hur många fler är det inte som vistas på vägarna? Två städer där trafiken är rörig men kontrollerad var Ho Chi Minh city och Hanoi. Ulrika. Har du varit i Hoi An i Vietnam och sett när alla skolflickor cyklar hem efter skolans slut? Alla hundra, ja kanske tusentals har exakt samma dräkt på sig. Vita byxor och en lång vit överdel som rör sig med vinden. Riktigt fint! /E

Unknown sa...

Nope, aldrig varit i Hanoi, men hade gärna åkt dit.

och jovvist håller jag med om att de har grym koll i trafiken, men jag skulle aldrig rekommendera förstagångsturister att cykla i stan.

Anonym sa...

Nej gud nej. Varken cykla eller köra vespa i asiatiska storstäder är ju livsfarligt.

Unknown sa...

Tycker du inte?

Anonym sa...

de asiatiska medborgarna har koll, men livsfarligt för turister att cykla runt i städer som bangkok, hanoi osv.