torsdag, mars 16, 2006

Fördomar

Johan berättade för mig om att han en gång duschat på ett badhus i Beijing och hört en man säga till sin son att såna som han kom till Kina för att stjäla deras rikedomar.

Tyvärr förvånar det mig inte ett dugg. Berättade det för Gustav som verkligen satte huvudet på spiken.

Nämen. Det är ju som hemma!

Enda skillnaden är att i Kina är det vi svenskar som kallas blattar. Här i Sverige är det människor med svart hår.

Men visst känns det märkligt när något sådant sägs om oss? Som västerlänning tar man som givet att man ska bli bemött med respekt. Men vart du än åker finns det rasism. Inte minst i Kina. Och i Sverige.

Många förväntar sig att kineser ska vara ett snällt, litet lydigt folk som äter mycket ris och är enormt förtrycka och rädda. Visst stämmer det till viss del, men kineser tvingas knappast till nationalism. Kineser var starka nationalister redan under 1400-talet. I Europa uppfanns nationalism på slutet av 1700-talet, i samband med Franska revolutionen. Kineser är extremt stolta och ser sig själva som högre stående än andra.

Precis som vi. När vi svenskar reser pratar vi alltid om hur mycket bättre vi har det, hur mycket modernare vi är och framför allt hur mycket längre fram vi kommit. Men vet vi det? Egentligen?

En äldre man som jag studerar med sa i klassrummet att han inte tror att afrikaner ska ha demokrati. De måste ha en diktatur som bestämmer över dem.
Varför det? Är vi inte alla människor?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alla är vi _bara_ människor. Det är just det som är problemet.

Vissa lär sig hantera det. Andra inte - uppenbarligen (med tanke på din klasskamrat).

Cliff Hanger sa...

Jag säger inte att det är bra att vissa kineser är smått rasistiska, men det kan vara nyttigt för oss att känna på detta i små doser, för att få en tankeställare om att perspektivet där vi västerlänningar ses som högre stående, av både oss själva och av de övriga, inte är den enda som gäller i hela världen.

Din "klasskamrat" verkar vara en riktig fullblodsrasist. Skrämmande.

Unknown sa...

anonym: håller med dig. västerlänningar som reser ser ofta sig själv som högre stående än andra. sorgligt.

el mango: nej jag är emot all sorts rasism, det hoppas jag framgår. Men jag tycker att det är ett rätt bra wake upcall. Sedan är det klart att alla tar det olika. Vissa blir förskräckta och fattar inte hur de kan tänka så och börjar direkt relatera till att kineser är sämre än vi svenskar, och sätter det inte alls i något perspektiv, medan andra tänker "aha, såhär har muslimer det i Kina. Fy fan, det måste jag göra något åt".

Cliff Hanger sa...

Självklart är jag också emot all sorts rasism, men som ett uppvaknande kan det var nyttigt för vissa.