tisdag, juli 18, 2006

Bra tips!

Fick världens bästa tips av Micke på Phoenix travels idag angående boende. Med hans godkännande fick jag lägga ut det här:

"När jag jobbar som guide så bor jag normalt på Taiwan hotel uppe vid Wangfujing. Ett schysst ställe men dock lite för dyrt när jag själv reser. Jag lyckades hitta ett litet urmysigt hotel/hostel i ena änden på Dazhalan. Byggnaden är 360 år gammal och rummen ligger kring nå´t som kan liknas vid ett atrium. Du går in på gatan från Qianmen och fortsätter förbi Leo´s och apoteket. När du kommer fram till en Y-korsning så håller du höger. Där efter ca 30 meter ligger Chang Gong Hotel. Vi betalade 80 RMB pernatt. Det är lite sunkigt men atmosfären är underbar. Managern påstår att han hittat en tunnel under hotellet som leder till den förbjudna staden, det tror jag vad jag vill på men lite spännande är det.

Jian_min@yahoo.com är mailen till managern vid namn Mr John. Tele: 13901123938. Det finns dock ett litet aber: Hela området kring Dazhalan/Qianmen kommer inom en snar framtid att rivas. Hutongerna försvinner och höghus byggs. Tråkigt på ett så härligt område. Byggnaden som hotellet ligger i kommer dock att finnas kvar, det är kulturminnesmärkt på något vis"

Jag älskar såna här tips! jag tror det är därför jag är så fäst vid backpacking. Det är som bossen brukar säga: "Restidningar har en handfull experter, likaså resprogram, vi har 14 000". För visst är det roligare att få ett tips från någon man kan prata med och ställa följdfrågor och inte någon utnämnd expert som ska berätta vad som är rätt och fel?

I like it.

Tack Micke!

Inga kommentarer: