torsdag, oktober 20, 2005

Drömresan

13 januari 2007 fyller mamma år. Jag har redan ångest. När hon fyllde 58 år bjöd jag henne till Beijing. När hon fyller 60 måste jag ju ge henne något ännu bättre. Sa jag att jag är student? Jepp, så lyder den trista sanningen.

Funderar på att bjuda henne på en weekend i New York men drömresan hade självklart varit:
Shanghai - Xian - Hongkong - Yangtze
Fast inte riktigt i den ordningen.

Ingen resebyrå erbjuder det här. Jag måste knåpa ihop det själv. Det kommer bli dyrt, mycket dyrt. Hur ska jag ha råd?

Lotus gör mig ganska sugen på en annan resa fast den innehåller Beijing och varken Hongkong eller Yangtze. Men det hade ju inte varit helt fel att bo på Shangri-La i Xian. Allra mest sugen är jag på att se Terrakottakrigarna i Xian. Men även Hongkong, Shanghai och en flodtur på Yangtze vill jag hinna med. Hinna och hinna, allt hinns med, det är snarare pengarna som är problemet. Nu när jag läst historia och faktiskt har en väldigt god kunskap om Kina så känns det mer spännande än någonsin.

Inga kommentarer: