fredag, oktober 21, 2005

Kulturskatter

Har egentligen internetförbud idag (måste plugga) men en sak måste jag skriva. Visste ni att Beijing blev huvudstad 1420? Det visste inte jag i a f. Beijing hade visserligen varit huvudstad under en kort period tidigare, under 1200-talet, men då under namnet Dabu. Intressant va?

En annan sak jag nyligen fick lära mig som jag har haft helt fel angående var vem som förstörde det mesta av Beijings kulturskatter. Jag har hela tiden gått runt och trott att den största massakern ägde rum under kulturrevolutionen. Men där hade jag fel.
Det var tyskarna och fransmännen som i princip brände och plundrade Beijing och dess kulturskatter under 1870-talet när de började göra motstånd. Intressant va?

Nej, nu ska jag studera.

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.