måndag, maj 01, 2006

Bloggmobbning

Svenska dagbladet skrev nyligen en artikel om bloggmobbning som tydligen börjar bli ett stort problem. Jag har fått en del sådana mejl men jag har alltid anmält dem. Jag kollar helt enkelt upp ip-numret på whois och skickar mejlet till personens internetleverantör. Leverantören skickar då en varning till användaren. Efter tre (tror jag) varningar stängs personen av. det har varit grymt effektivt. Folk skriver ju bara elakheter för att de tror att de är anonyma. Well, guess what. Det är ni inte! Oftast inte i a f.

Bloggmobbningen tas inte på särskilt mycket allvar här i Sverige, vilket jag inte tycker är särskilt märkligt. På en del bloggar har mobbningen sträckt sig till allt som inte är cheerleaderutrop. Frågar man bloggaren något som inte har att göra med hur söt, snygg eller cool hon är så är man en bloggmobbare. Ganska lustigt. Om en student skriver om hur hon köper dyra märkeskläder är det klart någon kommer fråga hur hon har råd. Jag får jämt frågan om hur jag haft råd som student att resa så mycket. Det är väl inget konstigt med det?
Anledningen att jag hade råd är att jag extraknäckt under hela min studieperiod. Allt jag fått genom mitt extraknäck har gått till resor.

De roligaste kommentarerna är de som skrivs för att sätta dit en. Jag skriver aldrig något om Kinas historia utan att ha läst det i minst tre böcker som skrivits av objektiva historiker. Tyvärr så lyssnar alldeles för många på propaganda och skrönor. En kille var skitsur för att jag skrev att kineserna inte äter sina döttrar (för många år sedan skrev en kvällstidning en ganska rolig artikel om att kineser åt upp döttrar som föddes, ja istället för att lämna dem i skogen, på trappor, vid barnhem etc).
Jag kan faktiskt säga att jag aldrig någonsin läst i en seriös bok att kineser har ätit upp oönskade döttrar. Ärligt.

Men mitt tips är som sagt att anmäla bloggmobbare till deras internetleverantör.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med dig, Ibland behöver man bara skriva bu så har en hel drös kommenterat om hur illa det är att skriva bu. Hehe... Kram