måndag, maj 01, 2006

Hycklare

Jag fick ett väldigt intressant mejl tidigare idag av en kille som undrade om inte jag var lite utav en hycklare. Han hade läst mina inlägg där jag skrivit hur less jag är på alla McDonalds och andra multinationella kedjor som smälls upp i Beijing. Han undrade varför jag reagerar så i Kina och inte här. Är inte det hyckleri?

Jag skriver om Beijing och därför har jag enbart skrivit om det där. För er som vill veta så gillar jag inte McDonalds. Jag gillar inte snabbmatskulturen och hur många kedjor beter sig. Kolla på McDonalds som tjänar enorma summor. Ändå är deras anställda några av de sämst betalda i Sverige.

Jag äter inte på McDonalds, Burger King, Kentucky fried chicken eller andra liknande kedjor. Jag dricker inte Coca Cola, äter inte Chiquita-bananer och äter inte Snickers. Det är ett val jag gjort som ingen annan behöver göra.

Varför:
1. Jag gillar helt enkelt inte snabbmatskulturen. Jag gillar inte att barn och vuxna äter mat utan något som helst näringsinnehåll och "big is better"-attityden.
2. Jag köper hellre rättvisemärkta eller ekologiska produkter.
3. Jag köper hellre produkter från småhandlare än från multinationella kedjor som ändå tjänar massor av pengar.
4. Jag gillar inte den amerikanska dominansen. Jag vill gynna svenska handlare. Nationalistiskt? Ja kanske. Men är man uppvuxen på landet som jag är, så vet man hur många som lever på sina produkter.
5. Jag tycker att kedjornas mat är äcklig. De smakar ju kemikalier, eller något som inte framställts på helt naturlig väg.
6. Jag tror att det växande problemet med koncentrationssvårigheter för barn i skolan är sammankopplat med maten. Idag lever vi i ett samhälle där allt blir sockrat, där allt innehåller mättade fetter och där allt ska gå snabbt snabbt snabbt. Jag vill inte stödja det.

Men som jag skrev tidigare, det här är mina åsikte,r som jag aldrig skulle tvinga på någon annan.

Inga kommentarer: