måndag, maj 01, 2006

Innelista

De senaste månaderna har jag verkligen fått känslan av att Kina och särskilt Beijing är inne. För ett tag sen startade det en ny tidning och på framsidan stod det stort: SÅ SHOPPAR DU BÄST I BEIJING! Coolt, men samtidigt lite chockerande. Innegrejen har gått snabbt. Nästan alla resebyråer har börjat sälja paketresor dit.

För ett tag sedan hittade jag en artikel som var mer eller mindre snodd från en annan sida som handlade om Beijing. Det var ganska lätt att genomskåda då den förste författaren hade stavat fel på ALLA marknader. Det gjorde den andre också.

Det sorgliga är att många som skriver artiklar om Beijing förmodligen aldrig varit där. De kopierar bara andra artiklar. Felstavningen Yashu är ett sådant exempel.

Tidningen Vagabonds reportrar är kanske inte de mest beresta i Beijing. Han som skriver om Beijing har förmodligen bara mellanlandat där några dagar. Jag kan ha helt fel men när jag läser artiklarna utbryter jag VA? var tionde sekund för alla sakfel.
I a f, Vagabond gör cityguider på sin hemsida som de säljer till andra hemsidor. Jag brukar vanligtvis gilla dem men när det kommer till Beijing blir jag nästan chockad så kass jag tycker att den är. Där skriver de att Yashow stavas Yashu, vilket är fel fel fel. Yashow har stavats så för läääänge sen, men det är bytt.
Verkligen trist för jag gillar ju vagabond i vanliga fall.
Det exceptionellt roliga är att ALLA ser upp till Vagabond och därför har flera följt efter och skriver Yaxiu. ha ha, lycka till när de kommer till Beijing!

Om någon hade snott min artikel hade jag stämt dem direkt. No question about it.

Inga kommentarer: