lördag, mars 04, 2006

Förvåning

Något som förvånade mig första gången jag besökte Beijing var hur rent det var. Jag hade trott att det skulle vara lika smutsigt som Bangkoks gator men det är otroligt rent, nästan som Singapore!

I Beijing finns gatusopare lite varstans, vilket har två effekter. Dels sopar de undan skräpet, dels kastar man inte saker på marken för att det känns elakt mot gatusoparna. Det är till och med vanligt att kineser spottar i soptunnorna längs med gatan istället för på marken. Hur vanligt kan det vara i Sverige?

Jag vet inte om det har med hela u-landstanken att göra? Man tänker ju sig Kina som ett u-land i alla perspektiv (inte bara i demokratiseringsprocessen och levnadsstandard) och kanske är det så att jag tänker mig u-länder som smutsiga? Usch vad fel det lät, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Det har även fått mig att tänka på Lund där jag bor. Här är riktigt smutsigt på gatorna och inne i stan har fler och fler börjat se råttor springa över gatorna på nätterna.

Kanske behöver vi också införa gatusopare vilket faktiskt var vanligt förr?

Inga kommentarer: