torsdag, mars 16, 2006

Sjukhus

När jag sett sjukhus i Beijing har jag tackat gudarna för att jag aldrig blir sjuk där. Aldrig för att jag gått in på ett utan jag har varit totalt fördömande efter att ha sett utsidan.

Det lustiga är att jag även gått förbi privata kliniker som har sett grymt flashiga och lyxiga ut.

Jag undrar verkligen hur sjukvården är i Beijing. Jag vet att privata kliniker är väldigt dyra då jag talade med en svensk tjej som bor i Beijing som vill adoptera ett kinesiskt barn. Att adoptera från Kina kostar cirka 100 000, vilket hon inte menade var särskilt stor skillnad mot vad det kostar att föda barn på privata kliniker där, vilket hon gjort två gånger. Enligt henne var de privata klinikerna väldigt fräscha och man fick bra vård.

Har aldrig träffat någon som gjort samma sak, d.v.s. fött barn, på vanliga sjukhus. Jag undrar hur det är. Kan jag vara ytlig i den här frågan och fortsätta ha samma fördomar?

Usch, jag avskyr mig själv när jag är såhär eurocentrisk och dömer ut allt som inte är som här hemma.

Inga kommentarer: