lördag, mars 18, 2006

Romersk arkitektur

Någonting jag alltid önskat att jag kan mer om är arkitektur. Den enda jag har koll på är romersk arkitektur och numera kinesisk arkitektur.

Romersk arkitektur är väldigt vacker och karaktäristisk och har haft en stor inverkan på eftervärlden. Överallt i Europa och även USA kan man finna exempel på den och oftas i samband med hänförelse.

När jag rest i Asien har jag sällan stött på den. De har ju sin egen asiatiska arkitektur. Förutom när jag besökt Kina. Kina har mängder av byggnader i romersk arkitektur, t.ex. Nationalmuséet och Maos mausoleum. Det kan ju verka märkligt. Berodde det på att även Kina imponerats av Europa? Nej, absolut inte. Kina har alltid sett sig som bättre än Europa. Även när det gäller arkitektur.

Svaret är kommunism. I alla kommunistiska länder var den här arkitekturen standard och du kan överallt i t.ex. forna Sovjet, Östeuropa och Kina hitta den här sortens arkitektur. Inget märkligt med det i o m att Sovjet alltid sett sig själva som det tredje Romarriket. Visst föll tron med tsaren, men inspirationen fanns kvar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej och tack för en fin blog. Håller för tillfället på med en bokserie som utspelar sig runt 150-200 f.Kr i den romerska republiken. Letar efter arkitektur att studera för att använda i böckerna. Har du kanske några tips?

Unknown sa...

Forum Romanum lär väl vara passande? Eller Pompeji?