söndag, mars 12, 2006

Oviljan

Det är många som ogillar Kina, som direkt vänder sig att åka dit på grund av deras totalitära styre. Ofta får jag frågan "Men varför ska jag åka dit". Senast var det min chef som frågade mig. Och varje gång blir jag tyst och vet inte vad jag ska säga. Jag kan omöjligt förklara bort dödsstraff och relifiösa förföljelser. Vad finns det att säga?

Jag älskar Beijing av hela mitt hjärta. Varje gång jag går av flygplanet känns det som hemma av någon underlig anledning. Vart jag än reser i världen känner jag mig aldrig så välkommen. Välkommnadet ligger inte i fjäsk eller makt, utan det är staden som välkomnar mig. Jag gillar att inte vara en vit gud. Jag gillar att inte ständigt bli särbehandlad för att jag föddes i rätt land. Jag gillar att kineserna är löjligt stolta över sitt land. Jag gillar deras burdusa sätt att halvt tala och halvt skrika till varandra.

Men varför är det så svårt att förklara något som är så självklart för mig?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wow.

Kina är ett helt otroligt land och jag beundrar det starkt.
I somras spenderade jag 6 veckor där hos min syster i Fuxin (Liaoningprovinsen) ett antal mil norr om Beijing. Jag besökte även flera andra, större städer, däribland den sprakande huvudstaden.

Jag är fast för alltid. I sommar ska jag dit igen! Då till Xiamen, långt ner på sydostkusten. Abstinensen börjar bli påtaglig.

Ge Kina en slängkyss från mig.

Unknown sa...

Åh vad jag är avis.