fredag, mars 24, 2006

Supermakter

Vi lever i en väldigt unik situation även om vi oftast inte vet om det. Genom alla tider har det alltid funnits två eller fler supermakter som drivit världen. Idag, för första gången i världshistorien finns det bara en; USA. Man tror att det inom 20 år kommer att ha ökat till tre. Gissa vilka?

Jo: USA, Indien och Kina. Spännande va? Kina och Indien är de två mest växande ekonomierna.

Jo förresten, många skriver och frågar hur jag kan vara så positiv mot att Kina ska moderniseras men ibland så negativ mot väst.
Mitt svar är att modernisering och västifiering är två vitt skilda ting. Jag ser gärna att Kina moderniseras, men jag stödjer inte att det ska bli ett mini-USA. Jag ser gärna demokrati i Kina, men jag ser ogärna ett supersize me-Kina. Allt som är väst är inte bra. Allt från väst ska inte och bör inte hyllas. Det har aldrig gått att tvinga länder till demokrati, se bara på Irak. Demokrati vann inte på en dag i Europa, det tog 100-tals år och vi är de nyfödda. Vi i Sverige fick inte total demokrati förrän på 1920-talet.

Inga kommentarer: